کد خبر 206024
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

خشکسالی و گرد و غبار، سوغات سدسازی ترکیه بر شمال غرب ایران

خشکسالی و گرد و غبار، سوغات سدسازی ترکیه بر شمال غرب ایران

«محمود زاده»، گفت: سدسازی ترکیه طی دو سال اخیر بر روی رودخانه «ارس» و پی‌گیری نکردن این مهم از سوی مسئولین سیاست خارجی کشورمان، قطعا عواقب جبران‌ناپذیری را برای شمال غرب ایران به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «محمود زاده»، نماینده مهاباد  و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با سدسازی‌های ترکیه و مشکلات زیست محیطی آن در شمال غرب ایران گفت: متاسفانه سدسازی‌های ترکیه بر روی رودخانه‌های اروندرود و ارس، آب‌های ورود به هورالعظیم و کشورمان را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

به گفته وی کشور ترکیه با اجرای دو پروژه عظیم داپ و گاپ 10 پروژه آبی را به صورت افسارگسیخته از سرشاخه‌های رودخانه های ارس و کورا آغاز کرده و منجر به خشک کردن آب دجله، فرات و اروندرود شده است.

محمود زاده، با اشاره به عمل نکردن کشور ترکیه به قوانین بین‌المللی در خصوص پرداخت حق‌آبه شرب، کشاورزی و... کشورهای پایین دستی، گفت: سدسازی ترکیه طی دو سال اخیر بر روی رودخانه ارس، در صورت پی‌گیری نکردن عواقب این امر از سوی مسئولین سیاسیت خارجی کشورمان، قطعا به ضرر ایران تمام شده و عواقب جبران‌ناپذیری برای شمال غرب ایران خواهد داشت‌.

این نماینده مجلس اضافه کرد: پروژه های سدسازی ترکیه کشورهای منطقه و ایران را درگیر گرد و غبار کرده و ما شاهد اثرات مخرب سدسازی و تامین آب شرب، سدسازی و کشاورزی مردم در منطقه شمال غرب کشورهستیم.

خشکسالی و گرد و غبار، سوغات سدسازی ترکیه بر شمال غرب ایران

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، در پایان اضافه کرد: متاسفانه سیاسیت خارجی ایران در قبال سدسازی ترکیه هیچ اقدامی انجام نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha