کد خبر 157241
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

طرح داپ، ترکیه منابع آبی ارس را بیش از 30درصد کاهش می‌دهد

طرح داپ، ترکیه منابع آبی ارس را بیش از 30درصد کاهش می‌دهد

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح داپ، منابع آبی ارس را بیش از 30درصد کاهش می‌دهد و به صورت جد، چالش‌هایی برای کشورمان ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی «حیات»؛ مرتضی محمودوند با اشاره به چالش پیش روی حق‌آبه رودمرزی ارس اظهار داشت: این رودخانه که شریان حیاتی مردم منطقه است با تهدید‌های مختلفی مواجه است که خلاصه به محدود شدن منابع آبی آن نسیت.

وی افزود: این رودخانه به دلیل فعالیت معادن در بالادست و در کشور‌های ارمنستان و ترکیه در حال آلوده شدن است و تذکراتی در این خصوص توسط دستگاه دیپلماسی به کشور‌های همجوار داده شده است.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: چالش بعدی کاهش سهم آبی ایران از این رودخانه است و بر اساس پیش‌بینی‌ها حاصل از سدسازی‌های ترکیه در «پروژه داپ» سهم کشورمان حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و حتی اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد، امیدواریم همه بخش‌ها نظیر وزارت خارجه، وزارت نیرو، محیط زیست و همه دلسوزان حساس باشند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کارشناسی ما این است که بیش از 30 درصد از منابع آبی ارس کاهش پیدا می‌کند، گفت: ما بیش از دوسال پیش این موضوع را هشدار دادیم، اما پیگیری‌ها آن گونه که باید تاثیرگذار نبود و امیدواریم تا بیش از این دیر نشده، به صورت اورژانسی اقدام شود.

برچسب‌ها