کد خبر 203693
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

سدسازی ترکیه عامل بروز ریزگردها و آلودگی محیط زیستی است/ لزوم جاری‌سازی حق‌آبه ایران از ترکیه

سدسازی ترکیه عامل بروز ریزگردها و آلودگی محیط زیستی است/ لزوم جاری‌سازی حق‌آبه ایران از ترکیه

«محمود زاده» گفت: وجود ریزگردها و آلودگی‌های هوا و محیط‌زیستی که در سالیان اخیر در کشور شاهد آن هستیم، به خاطر سدسازی‌های ترکیه در مرزهای غربی ایران و جلوگیری از ورود حق‌آبه به کشورمان است. 

«محمودزاده»؛ عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به سهم حق‌آبه زیست محیطی، شرب و کشاورزی ایران از منابع آبی مشترک با ترکیه، گفت: ترکیه به عنوان کشور همسایه و هم‌مرز بر روی آبهای مرزی دجله و فرات، سدهای متعددی ساخته و با ذخیره آبهای این مناطق و مسدودسازی مسیر آنها، ورودی حق‌آب به ایران، عراق و سوریه را به شدت کاهش داده است.

به گفته این نماینده مجلس، به علت کمبود آب جاری شده از سوی منابع آبی مرزی از سوی ترکیه، هورالعظیم با کاهش منابع آبی بالایی روبرو شده و در حال خشک شدن است.

وی تصریح کرد: وجود ریزگردها و آلودگی‌های هوا و محیط‌زیستی که در سالیان اخیر در کشور شاهد آن هستیم، به خاطر سدسازی‌های ترکیه و جلوگیری از ورود حق‌آبه به ایران است. 

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس،عنوان کرد :از سوی دیگر ترکیه با ساخت سد قره گرگ و آب گیری رود ارس، باعث کاهش حجم زیادی از آب ارس، کمبود منابع آبی در شهرهای غربی کشور شده و سبب  شده است دامداری و کشاورزی این مناطق به صورت چشم‌گیری تحت تاثیر قرار گیرد. این مهم باعث شده است بسیاری از دامداران و کشاورزان این مناطق، مشاغل اجدادی خود را از دست داده و ناچار به مهاجرت به دیگر شهرها شوند. 

به گفته وی، طبق آخرین اخبار در سال‌های گذشته امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، با حضور در مجلس موظف شده بود که هر 3 ماه یکبار گزارشی را از وضعیت آبهای مرزی میان ایران و ترکیه به مجلس ارائه کند، اما متاسفانه تا به امروز هیچ مستندی از پی‌گیری‌های وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است. 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما در این خصوص با کشور ترکیه تفاهم نامه نداریم، تصریح کرد :با توجه به بحران منابع آبی موجود، تمامی کشورها اقدام به مهار آبهای مرزی خود کرده‌اند، اما براساس عرف بین‌المللی تمامی این کشورها، باید حق آبه کشورهای پایین‌دستی را رعایت کرده و مانع جاری‌سازی آبهای زیست محیطی، شرب و کشاورزی به کشورهای پایین دستی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha