کد خبر 202922
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

محمودزاده در گفتگو با «حیات»؛

عدم رهاسازی حق آبه هیرمند غیرقانونی است/ لزوم پیگیری از طریق سازمان‌های بین‌المللی

عدم رهاسازی حق آبه هیرمند غیرقانونی است/ لزوم پیگیری  از طریق سازمان‌های بین‌المللی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: چراغ سبز و نگاه مثبتی که ایران نسبت به طالبان داشت از ابتدا کار اشتباهی بود. با توجه به اینکه اهل گفتگو و تعامل نیستند نمیتوان برخی مشکلات را حل کرد.

جلال محمودزاده؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات در رابطه با اقدام اخیر طالبان در رابطه با عدم تخصیص حق آبه هیرمند به ایران گفت: متاسفانه وزارت امور خارجه دیپلماسی آب با کشورهای همسایه را جدی نگرفت و همین امر سبب شده تا طالبان و ترکیه که حق آبه های ایران را نمیدهند پررو تر شوند.

وی با تاکید بر اینکه کار طالبان غیرقانونی است خاطرنشان کرد: طبق توافقنامه ای که در سال ۱۳۵۱ منعقد شده بود افغانستان بایستی حق آبه زیست محیطی و کشاورزی ایران را رها کند و انجام ندادن این کار غیرقانونی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر رود هیرمند، حق آبه های ما از رودخانه دجله و فرات که وارد هورالعظیم میرسد و رود ارس  نیز با مشکل روبروست و ترکیه با سدسازی هایی که انجام داده است مانع از رهاسازی حق آبه ها به سوی ایران میشود.

محمودزاده عنوان کرد:مجلس باید وظیفه نظارتی خود را افزایش دهد و همچنین دولت به ویژه وزارت امور خارجه نیز باید پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار حیات مبنی بر اینکه آیا این رفتار طالبان سبب ایجاد تنش بین دو کشور میشود یا نه؟ گفت: چراغ سبز و نگاه مثبتی که ایران نسبت به طالبان داشت از ابتدا کار اشتباهی بود. طالبان دولت نیست بلکه گروه است و با توجه به اینکه اهل گفتگو و تعامل نیستند نمیتوان برخی مشکلات را حل کرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی به صحبت های اخیر یکی از فرماندهان طالبان علیه ایران اشاره کرد و افزود: شان چنین صحبت هایی به خودشان برمیگردد و جواب چنین رفتارهایی این نیست که با برخورد فیزیکی یا جنگ واکنش نشان دهیم بلکه ما از طریق سازمان های بین المللی میتوانیم حق مان را پیگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha