کد خبر 204938
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳

«حیات» بررسی کرد؛

سدسازی ترکیه بر روی ارس، بلای جان شمال غرب ایران

سدسازی ترکیه بر روی ارس، بلای جان شمال غرب ایران

اجرا و تکمیل طرح آناتولی شرقی موسوم به داپ، ممکن است سهم ایران از منابع آبی در حوضه آبریز ارس را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ قطع یا کاهش آورد رودخانه مرزی ارس توسط ترکیه، می‌تواند منجر به مشکلات جدی در راستای تأمین آب شرب و کشاورزی مناطق پائین‌دست، از جمله شمال غرب ایران شود.

با توجه به افزایش بهره‌برداری‌ها و ایجاد سازه‌های مختلف آبی در بالادست حوضه‌های آبریز به‌ویژه در ترکیه و همچنین کاهش نزولات آسمانی و کاهش حجم آب ورودی، به‌ویژه در حوضه‌های آبریز ارس؛ ضروری است تا اقدامات منسجم‌تر و قوی‌تری از سوی ایران در چارچوب دیپلماسی آب در دستور کار طرف ایرانی قرار گیرد.

طی سال‌های اخیر سدهای متعددی بر روی دو رودخانه کورا و ارس و سرشاخه‌های آن‌ها در کشورهای مختلف باهدف تولید برق، آبیاری اراضی کشاورزی، تأمین آب شرب، کنترل سیلاب و حمل‌ونقل با ظرفیتی بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب احداث‌ شده است.

افزایش ایجاد سازه‌ها و سدهای آبی به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌ویژه ایجاد ۱۴ سد در کشور ترکیه از جمله پروژه آناتولی شرقی موسوم به داپ (DAP) و همچنین آلودگی آب رودخانه ارس به‌ویژه از سوی کشور ارمنستان در نتیجه فعالیت‌های معدنی و همچنین نیروگاه اتمی متسامور در کشور ارمنستان باعث تنزل کمیت و کیفیت آورد رودخانه ارس در سال‌های اخیر شده و در آینده نیز می‌تواند دسترسی به منابع آب رودخانه ارس را به شکل چشم گیری محدود کند.

سدسازی ترکیه بر روی ارس، بلای جان شمال غرب ایران

«محمود زاده»، عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به عمل نکردن کشور ترکیه به قوانین بین‌المللی در خصوص پرداخت حق‌آبه شرب، کشاورزی و... کشورهای پایین دستی، گفت: سد سازی ترکیه طی دو سال اخیر بر روی رودخانه ارس، در صورت پی گیری نکردن عواقب این امر از سوی مسئولین سیاسیت خارجی کشورمان، قطعا به ضرر ایران تمام شده و عواقب جبران ناپذیری برای شمال غرب ایران خواهد داشت‌.

در پایان به گفته وی، کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورتی اسلامی با توجه به حساسیت بالای این مهم، بارها و بارها از وزارت امور خارجه خواستار پی گیری سد سازی ترکیه و پیامدهای آن برای ایران شده، اما متاسفانه تا امروز دستاورد عملی در این خصوص از سوی وزات امور خارجه حاصل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha