کد خبر 204191
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

مرگ تدریجی طبیعت ایران به واسطه انحلال ناصحیح پسماند

مرگ تدریجی طبیعت ایران به واسطه انحلال ناصحیح پسماند

در حال حاضر بسیاری از خانواده های ایرانی نسبت به وضعیت محیط زیست آگاه شده اند و مشتاقانه خواهان تفکیک زباله های خود از منازلشان هستند اما واقعا چند مرکز تفکیک زباله در سراسر کشور وجود دارد که مردم را به استفاده از این روش ترغیب نماید؟.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، کشورهای توسعه یافته جهان سال هاست در راستای حفظ محیط زیست گام های ارزشمندی برداشته اند؛ از استفاده محصولات تجدید پذیر گرفته تا حفاظت از لایه ازون و کاهش تولید مواد دور ریز.

در حقیقت این کشورها مدت هاست زندگی خود را برپایه آسیب کمتر به محیط زیست بنا کرده اند اما در برخی از کشورها از جمله ایران هنوز فرهنگ استفاده بهینه از محیط زیست جا نیفتاده است.

قطعا یکی از خاصمین محیط زیست تولید روزانه پسماند بیش از حد استاندارد است

بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای حل این بحران از روش تفکیک زباله استفاده میکنند. روشی که عملا در کشور ما غریب و ناشناخته است.

متاسفانه با وجود حال زار محیط زیست، در کشور برای خلاصی از زباله ها آن ها را سوزانده یا دفن می کنند. روشی که در کشورهای توسعه یافته سالهاست منسوخ شده است.

بالعکس در کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، آن چه در معابر به چشم می خورد، سطل های رنگین زباله است که هرکدام از آن ها نوعی از پسماند را در خود جای می دهند.روشی که در نهایت دولت آلمان را به ابر قهرمان محیط زیست دنیا بدل کرد.

براساس آمارهای رسمی در آلمان، با همین روش ساده، بیش از 50 درصد مواد ضایعاتی و دور ریختنی بازیافت می شود.

فی الواقع آن چه آلمان را در حوزه مدیریت پسماند به یک قهرمان تبدیل کرده است، استفاده از تکنولوژی های خاص و پیچیده نیست، بلکه فرهنگ سازی و قوانین شدید و سرسختانه اییست که دولت این کشور برای بهبود وضعیت، استفاده مجدد و بازیافت مواد دور ریز تصویب کرده است.   

در واقع اگر آموزش تفکیک زباله و پسماند از سنین پایین و از سطح مهدهای کودک و مدارس آغاز شود و در رسانه های جمعی از آن صحبت شود نیمی از مسیر طی می شود. مسیری که البته اگر به همین جا ختم شود قطعا دستاورد مثبتی برای ما به ارمغان نمی آورد. در واقع نیمه پایانی مسیر منوط به همت دولت و شهرداری ها است.

کما اینکه در حال حاضر بسیاری از خانواده های ایرانی نسبت به وضعیت محیط زیست آگاه شده اند و مشتاقانه خواهان تفکیک زباله های خود از منازلشان هستند اما واقعا چند مرکز تفکیک زباله در سراسر کشور وجود دارد که مردم را به استفاده از این روش ترغیب نماید؟.

شوربختانه همچنان در کشور، زباله های تر و خشک با هم سوخته و دفن می شوند و هکتار هکتار از مراتع و جنگل های سرسبز ما محل دپوی زباله هایی شده است که هر تن آن می تواند محیط پیرامون را آلوده و عاری از زندگی کند.

بر اساس آمار world Population Review، در سال ۲۰۲۱ ایران در جایگاه هفدهم تولید زباله قرار گرفت. یعنی هر فرد  به‌طور متوسط سالانه شش برابر وزن خود زباله تولید می‌کند! آماری که اگر به حال خود رها شود، کشور را در سالیان آتی به زباله دان بزرگ تبدیل می کند.

اما فارغ از میزان بالای آلودگی زباله های بیمارستانی و عفونی از دفن یک تن پسماند تفکیک شده در مبدا حدود ۸۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود. شیرابه ای که به مرور سبب تخریب بافت زیست محیطی منطقه می شود.

طبق تحقیقات انجام شده 200 ترکیب خطرناک در شیرابه شناسایی شده است. شیرابه ایی که دارای اکثر آلاینده های تجمع پذیر بوده و آثار خطرناک و زیان باری در رشد ارگانیسم های بدنه های آبی، اکولوژی و زنجیره های غذایی دارند که در نهایت منجر به ایجاد مشکلات زیادی در سلامت عمومی مانند سرطان زایی، سمیت حاد و مسمویت ژنی می شود.

حال با تمام این تفاسیر چرا مدیریت پسماند مهم است؟

در مرحله اول با مدیریت پسماند باعث حفاظت از محیط زیست، جانوران و گیاهان هنمچنین جلوگیری از هدررفت منابع طبیعی و محیط زیست می‌شویم.

برای جلوگیری از آلودگی آب، خاک، هوا، جلوگیری از تولید شیرابه و جلوگیری از آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها باید تفکیک پسماند از مبدا را جدی بگیریم.

با مدیریت زباله و پسماندها باعث از بین رفتن موش‌های شهری و سایر جانوران موذی می‌شویم که در نهایت منجر به پاکیزگی محیط زندگی شهری و افزایش سطح بهداشت عمومی می‌شود.

با مدیریت پسماند، کاهش مصرف آب، مواد شیمیایی و انرژی در صنایع بازیافت را شاهد خواهیم بود همچنین کاهش هزینه نگهداشت شهر و هزینه کردن منابع در امور توسعه و خدمات شهری را نیز شامل می‌شود.

با مدیریت پسماندهای تولیدی می‌توان برای شهروندان درآمدزایی کرد.

براساس قانون، مدیریت پسماند بر عهده وزارت کشور، شهرداری‌ها و دهداری‌ها است و سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان ناظر در قانون مدیریت پسماند بر این کار نظارت می‌کند.

اما تا کنون هیچ برنامه مدونی برای برون رفت از این مشکل توسط ارگان های ذی ربط ارائه نشده است و مردم شاهد مرگ تدریجی طبیعتی هستند که درصورت نابودی بازگشتی نخواهد داشت. 
 

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha