کد خبر 146697
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳

رییس بیمارستان میلاد شهریار در گفت وگو با حیات:

علاوه بر درمان و نگهداری جانبازان، از محیط زیست نیز صیانت کردیم

علاوه بر درمان و نگهداری جانبازان، از محیط زیست نیز صیانت کردیم

در همایش ملی خدمات سبز که روز یکشنبه 27 بهمن ماه1398 برگزار شد، بیمارستان روانپزشکی میلاد شهریار وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس سیمین از سوی کمیته صنعت و خدمات سبز، به عنوان واحد خدماتی سبز شد.

به گزارش پایگاه خبری حیات، به همین مناسبت با دکتر «پژمان آقایی» رییس بیمارستان میلاد شهریار که نقش بسیار ارزنده ای در توسعه این واحد بیمارستانی به عنوان واحد نمونه خدمات سبز داشت، به گفت وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می آید. اضافه می شود که دکتر پژمان آقایی فرزند شهید علی آقایی است در 1386 مسوولیت بیمارستان روانپزشکی میلاد شهریار را بر عهده گرفت. 
دکتر آقایی با بیان اینکه در ابتدا این منطقه بیمارستان نبود و فقط مرکزی به همراه باغی در کنار برای مراقبت و نگهداری از جانبازان اعصاب و روان بود، گفت: ما سعی کردیم که مجموعه را توسعه دهیم که در سال 1393 و پس از تکمیل بنا، ساختمان جدید را با حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افتتاح کردیم.
وی افزود: میلاد بیمارستانی تک تخصصی و مربوط به بیماران روان پزشکی است که عمدتا به خانواده شهدا و جانبازان معزز خدمت رسانی می کند. هرچند سایر بیماران نیز می توانند از خدمات این بیمارستان بهره مند شوند.
این مقام مسوول ادامه داد: در این بیمارستان خانواده شهدا و جانبازان عزیز می توانند بدون پرداخت هزینه و بصورت رایگان، تمامی کلینیک های تخصصی را برای درمان دریافت کنند. از آزمایشگاه، سونوگرافی، اکو و تست ورزش گرفته تا آندوسکوپی، کلونوسکوپی و درمان های تخصصی زنان، همگی در این بیمارستان انجام می شود که به مرور زمان در این واحد بیمارستانی گنجانده شده است.
رییس بیمارستان میلاد شهریار با تاکید بر ارایه تمامی خدمات غیر روان پزشکی در این بیمارستان گفت: در گذشته ما مجبور بودیم برای چنین مواردی بیماران بیمارستان را به مراکز درمانی دیگر بفرستیم. اما اکنون هیچ بیماری به بیرون از بیمارستان فرستاده نمی شود و با توجه به اینکه بیمارستان میلاد شهریار با بیمه های پایه ای همچون بیمه خدمات درمانی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح قرارداد، علاوه بر خانواده شهدا و جانبازان، بیماران دیگر نیز می توانند برای درمان و گرفتن خدمات درمانی با تعرفه دولتی به اینجا مراجعه کنند.
دکتر آقایی با اشاره به اینکه بیمارستان میلاد شهریار، چندین سال به عنوان بیمارستان نمونه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناخته شده است، اظهار کرد: در تمام این سال ها تلاش کردیم که علاوه بر صیانت، درمان و نگهداری جانبازان عزیز، به محیط زیست و فضایی که در در آن زندگی می کنیم و نفس می کشیم، آسیبی وارد نشود که در بین تمامی سازمان ها، نهادها، شرکت های تولیدی و صنایع در کل کشور، توانستیم به عنوان نهاد منتخب استان تهران شناسایی شده و برنده لوح تقدیر و تندیس سیمین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور شویم.



مدیریت صحیح مصرف انرژی
دکتر آقایی با اشاره به سنجه ها و معیارهای سازمان محیط زیست برای دادن عنوان واحد سبز و حافظ محیط زیست به واحدهای خدماتی و تولیدی خاطرنشان کرد: تمامی نهادها و سازمان ها برای وارد شدن به این رقابت، ارزیابی ها و اطلاعات خود را در مورد شاخص های اعلام شده وارد سامانه محیط زیست می کنند. آیتم های متعددی در این ارزیابی وجود دارد که سازمان ها موظفند برای هر یک از آنها، عملکردشان را تشریح کنند که در نهایت مورد بررسی کارشناسی سازمان محیط زیست قرار می گیرد.
رییس بیمارستان روانپزشکی میلاد شهریار با تاکید بر اینکه نخستین معیار «مدیریت صحیح انرژی» است، گفت: بر همین اساس، این بیمارستان دست به بهینه سازی سیستم برقی خود زد و مصرف انرژی را بسیار پایین آورد تا از اتلاف آن به بیشترین میزان ممکن، جلوگیری شود. برای مثال زمان غروب که سیستم اداری بیمارستان تعطیل می شود، تمامی دستگاه های خنک کننده و یا گرم کننده بخش اداری خاموش می شود. ضمن اینکه در تمام مجموعه از لامپ های کم مصرف LED استفاده کردیم که این نیز میزان مصرف انرژی را به مقدار زیادی پایین می آورد. 
وی ادامه داد: در مورد مصرف آب، ما مدت زیادی برای تعبیه سامانه تصفیه فاضلاب تلاش کردیم تا با استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب، کمبود آب را برای آبیاری درختان جبران کنیم. ضمن اینکه از زمان تعبیه سیستم تصفیه، کل آب های خروجی بیمارستان وارد این سیستم شده و با انجام گندزدایی و کلرزنی موفق شدیم استاندارهای مورد تایید محیط زیست برای استفاده از این آبها برای آبیاری درختان را بدست آوریم. بدین ترتیب آب مورد نیاز درختان موجود در فضای بیمارستان با یک مدیریت درست از پسماندهای فاضلابی تامین شد تا از هدر رفتن آب شرب جهت آبیاری این درختان جلو گیری شود. علاوه بر آن در بحث صرفه جویی در مصرف آب، تمامی روشویی ها و شیرهای آب را به تدریج برقی کردیم که از هدر رفت مقدار زیادی آب شُرب جلوگیری می شود.
دکتر آقایی همچنین با اشاره به مصرف بهینه گاز در مجموعه بیمارستان، اظهار کرد: در گام نخست به بهینه سازی و صنعتی کردن سیستم آشپزخانه پرداختیم و با دوجداره کردن همه پنجره های مجموعه، اتلاف انرژی بخصوص در فصل های سرد سال را به حداقل رساندیم. ضمن اینکه سازمان محیط زیست با اندازه گیری دقیق خروجی ها و دود کش های وسایل گرمایشی، نمره لازم را در این مورد ثبت کرد.

کاهش تولید و مدیریت دفع پسماندها
وی با بیان اینکه بیمارستان میلاد شهریار در حوزه مدیریت مصرف انرژی شامل آب، برق و گاز نیز توانست نمره خوبی را دریافت کند، افزود: معیار دیگر سازمان محیط زیست، بحث پسماندها و چگونگی دفع آنهاست که پرداخت به آن را از سال گذشته شروع کردیم که نخستین موضوع آن، جمع آوری ظروف یکبار مصرف بود که شاید ماهیانه چیزی حدود 50 الی 60 میلیون تومان هزینه خرید ظروف یکبار مصرف داشتیم. 
رییس بیمارستان میلاد شهریار در این ارتباط توضیح داد: ما برای کارکنان بیمارستان ظروف چینی بسیار شیک و با کیفیتی و برای بیماران بستری در بیمارستان نیز ظروف استیل با ورق های بسیار نازک، تهیه کردیم که میزان آسیب رساندن آن به حداقل برسد. جایگزینی ظروف یکبار مصرف با ظروف استیل اقدام بسیار موثری در جهت حفاظت از محیط زیست است که دیگر باید به یک فرهنگ تبدیل شود. علاوه بر آن، در موضوع مدیریت پسماند، تفکیک زباله خشک و تر، جداسازی پلاستیک، کارتن و کاغذ است که برای اینکار ما تمام زباله ها را یکجا جمع می کنیم و به قسمت بازیافت می فرستیم. ضمن اینکه با راه اندازی اتوماسیون اداری کلیه مکاتبات درون سازمانی از کاغذ به فضای اتوماسیون منتقل شد تا اقدام موثری برای جلوگیری از تولید زباله کاغذ انجام شود.
این مقام مسوول همچنین به درج علایم هشدار دهنده در رابطه با خاموش کردن برق و یا اطمینان از بسته بودن شیرهای آب، به موضوع توسعه فضای سبز به عنوان یکی از آیتم های مهم در حفظ و نگهداری از محیط زیست اشاره کرد و گفت: در مناسبت های متعدد همچون روز درختکاری، بطور حتم چند درخت در فضای سبز می کاریم.
دکتر آقایی تشکیل و برگزاری کمیته های HSE در بیمارستان را یکی دیگر از الزامات دانست و گفت: بر همین اساس مکانی را برای همین موضوع در نظر گرفتیم. در جلسات نیز رئوس کاری و برنامه ها مطرح شده و سپس سیاست گذاری، ابلاغ و در نهایت ارزیابی می شود.
وی افزود: وقتی ارزیابی های خودمان را در سامانه سازمان محیط زیست ثبت کردیم، از طرف سازمان به بیمارستان میلاد شهریار آمدند و ارزیابی ها را صحت سنجی کردند که خوشبختانه همه ارزیابی ها مورد تایید قرار گرفت.



مواد شوینده آسیب رسان به محیط زیست
رییس بیمارستان میلاد شهریار در ادامه به معیار «کاهش آلاینده های زیست محیطی، آب، هوا، خاک» اشاره کرد و گفت: به همین منظور نیز ازاستفاده مواد شوینده ای که امکان آسیب رساندن به محیط زیست را دارند، جلوگیری کردیم با جایگزینی و انتخاب کم آسیب ترین مواد، مورد ارزیابی های دقیق قرار گرفتیم و میزان آلایندگی آب و خاک به دقت بررسی شد. 
وی ادامه داد: استفاده از مواد و مصالح برای ساخت و ساز که اصطلاحا به آنها مواد و مصالح دوستدار طبیعت یا هماهنگ با محیط زیست می گویند، از ابتدا در دستور کار ما بود که تلاش شد از برندها و نمونه هایی استفاده کنیم که باعث آسیب رساندن به محیط زیست نشود که در نهایت تمامی این تلاش ها موجب اخذ تندیس سیمین و لوح تقدیری شد که مورد تایید دو شرکت معتبر خارجی با نام های «یونیدو» و «گیز» است و از طرف سازمان محیط زیست هر ساله به شرکت ها، واحدهای تولیدی و خدماتی داده می شود.

برنامه های آینده
این مقام مسوول ضمن تاکید بر ادامه فعالیت هایی که در جهت حفظ و حراست از محیط زیست قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: منتخب شدن بیمارستان میلاد شهریار به عنوان واحد سبز نمونه، قطعا کار ما را دوچندان سخت تر می کند. چرا که همگان از این پس انتظارات بسیار بیشتری از ما خواهند داشت و تلاش می کنیم که در ادامه فعالیت های این بیمارستان، در چشم اندازی برای آینده، گام های موثرتری در جهت توسعه پایدار برداریم. از این جهت، تصمیم گرفته ایم که در سال آینده، برنامه های دیگری از جمله غرس و کاشت درختانی است که بیشترین فتوسنتز و تولید اکسیژن را دارند نیز به برنامه های خود اضافه کنیم.
وی افزود: به حداقل رساندن استفاده از مواد شوینده شیمیایی و استفاده کردن از موادی که بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند، بکارگیری آب سردکن های نی داری که نیاز به لیوان یکبار مصرف ندارد و در نهایت استفاده از «فوتو سل» ها و انرژی خورشیدی برای سیستم گرمایشی از شاخص ترین فعالیت هایی است که در سال آینده مدنظر قرار داده ایم و امیدورایم که بتوانیم به همه آنها جامه عمل بپوشانیم. 
دکتر آقایی، در پایان با تاکید بر ارزش و اهمیت حفظ محیط زیست برای همگان تاکید کرد: محیط زیست یک امانت در دست ماست. اگر قرار باشد که ما این امانت را برای آیندگان مان حفظ کنیم باید همه دست به دست هم بدهیم.
رییس بیمارستان میلاد شهریار با بیان اینکه بخشی از آلودگی تهران، متوجه شرکت های خودروسازیست که با تولید خودروهای آلاینده و نامناسب منجربه افزایش حجم چشم گیر آلودگی هوا می شوند و در عین حالی که مصرف بنزین و گاز را تحت شعاع قرار می دهند، گفت: ما به یک مدیریت جهادی و مدبرانه نیاز داریم که هر آنچه به مردم توصیه می کنیم، ما هم به عنوان مدیران و برنامه ریزان کشور به آنها عمل کنیم.
وی افزود: به عقیده من توسعه و تجهیز مترو و اتوبوس برقی و حدف تدریجی خودروهای گازوئیلی و بنزینی نقش بسیار بزرگی در کاهش آلایندگی و حفاظت از محیط زیست دارد و قطعا مردم هم در این مسیر هم دل خواهند بود و همکاری خواهند کرد.
دکتر آقایی با بیان اینکه باید زیر ساخت های لازم فراهم شود، تصریح کرد: منظور از زیر ساخت، زیر ساخت صنعتی و توسعه ایی و هم زیر ساخت فرهنگی است. خیلی از کشورهای دنیا آرزو دارند که وضعیت اقلیمی و منابع سرشاری که ما داریم را در اختیار می داشتند. اما با فرهنگ غلط همه آنها به هدر می رود و هیچ چیز برای آیندگان باقی نمی ماند. بنابراین وظیفه داریم که محیط زیست را که یک امانت است، مراقبت کرده و به فرزندان مان تحویل دهیم.

برچسب‌ها