کد خبر 204635
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

جولان موش های آلوده در فاضلاب های شهر تهران/ ابر بحران در راه است؟!

جولان موش های آلوده در فاضلاب های شهر تهران/ ابر بحران در راه است؟!

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قرار است به زودی پرونده جولان موش های موذی در معابر پایتخت، در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «حیات»، سالها پیش زمانی که مخازن زباله در سطح شهر وجود نداشت و شهروندان تهرانی زباله های خود را به امید آمدن ماموران رفتگر در کوچه و خیابان رها می کردند معابر شهر محل جولان موش های موذی شده بود.

موش های فاضلابی که با تردد خود بیماری های مزمنی را در سطح شهر انتقال می دادند. در واقع براساس تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC)، موش‌های فاضلاب عامل انتقال بسیاری از ویروس ها، باکتری ها، اسپیروکت ها، ریکتزیا و قارچ ها هستند.

اما از جایی که مسئله‌ی حفظ تعادل در اکوسیستم هر روز اهمیت بیشتری می‌یافت، سیستم نگهداشت و حمل و نقل زباله سرانجام در تهران رواج یافت و مخازن زباله به منظور پاکیزه نگاه داشتن معابر و جلوگیری از رواج زباله و موش های فاضلاب در سطح شهر تهران استقرار یافت. برنامه ایی هدفمند و موفق که ظاهر پایتخت را متحول و پاک کرد.

در حقیقت از سال ۸۵ ناوگان دفع زباله به‌ طور کلی مکانیزه شد و سطل‌های مکانیزه در سطح پایتخت استقرار یافت. اما اکنون پس از گذشت قریب به بیست سال سر و کله موش های فاضلاب با وجود مخازن مکانیزه زباله در تهران پیدا شده است، پدیده ای که علاوه بر ایجاد چهره ایی زننده، زنگ خطر بیماری های متعدد را به صدا درآورده است.

کافی است این روزها در خیابان‌های شهر قدم بزنید تا از پرسه زدن‌ بی‌محابای موش‌ها متعجب شوید. البته تکثیر مداوم موش های فاضلاب مسئله‌ایی مختص تهران نیست و اکنون به یک دغدغه‌ای جهانی تبدیل شده است. اما این پدیده زمانی نگران کننده می شود که مسئولان امر توجهی به این معضل زیست محیطی نکنند.

در حقیقت در پی رشد قارچ گونه زباله گردها و یافتن زباله های تجدید پذیر از مخازن موجود در سطح شهر، در محیط پیرامون اغلب سطل های زباله، فضا آلوده شده و بستری مناسب برای حضور و بروز موش های فاضلاب ایجاد شده است.

از این رو برآن آمدیم تا نظر سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران را در این خصوص جویا شویم.

سوده نجفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «حیات» با ابراز ناراحتی از این موضوع می گوید: بارها در بازدیدهای غیر رسمی و شبانه شاهد رهاشدن زباله ها، آلودگی محیط و تجمع حیوانات موذی نظیر موش ها بوده ام. در واقع این معضل تنها مختص به برخی مناطق جنوبی پایتخت نبوده و اکنون از جنوب تا شمال پایتخت مسئله جولان موش های فاضلاب امری مستمر و قابل وضوح است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره بیان داشت: 
قرار شد به زودی پرونده جولان موش های موذی در معابر پایتخت در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر و با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران مورد بررسی قرار بگیرد و ما به عنوان اعضای کمیسیون تذکرات مرتبط به این موضوع را اعلام کنیم.

گفتنی است، طبق اظهارات مسئولان خدمات شهری جمعیت موش‌های پایتخت رو به افزایش بوده و تاکنون ۵۰هزار کلونی موش در شهر شناسایی‌شده است. امری که با وجود محیط های آلوده پیرامون مخازن زباله و زیر ساخت های فرسوده شهر در صورت بی توجهی به یک ابر بحران تبدیل می شود.

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha