کد خبر 237701
۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲

حیات گزارش می‌دهد؛

زباله‌های فروشی؛ معامله‌ای برد-برد برای مردم و طبیعت

زباله‌های فروشی؛ معامله‌ای برد-برد برای مردم و طبیعت

جوامع مختلف برای تشویق شهروندان خود به تفکیک زباله‌ها همواره چالش‌هایی داشته‌اند، این بار سازمان مدیریت پسماند ایران دست به اقدام جالبی در این رابطه زده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، مدیریت پسماند و تفکیک زباله خشک و تر همواره یکی از چالش‌های شهری و محیط زیست بوده است اما همه شهروندان از تفکیک زباله خود استقبال نمی‌کنند و با این کار مشکلات گشترده‌ای را ایجاد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای تفکیک زباله این است که با تفکیک زباله از آزادسازی گازهای گلخانه‌ای در هنگام تخلیه کردن زباله‌ها در محل دفن آن‌ها جلوگیری می‌شود. علاوه بر این تفکیک زباله موجب افزایش سرعت روند بازیافت زباله خواهد شد.

هدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را اینگونه تشریح کرد: «به‌ صورت سالانه ۲۰ میلیون تن پسماند عادی، ۱۵۹ هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی، ۱۳۳ میلیون تن پسماند کشاورزی و سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی ویژه در کشور تولید می‌کنیم که سوء مدیریت آن باعث وارد شدن آسیب به آب، خاک و هوای کشور می‌شود.»

اما حالا سازمان مدیریت پسماند برای اینکه همه افراد را به تفکیک زباله تشویق کند، دست به کار جالبی زده و با فراهم‌سازی یک زمینه برای خرید پسماندهای خشک، شهروندان را به فروش زباله‌های خشک خود ترغیب کرده است.

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در این خصوص گفت: «از ۲۳ دی‌ماه زیرساخت‌های اجرای این طرح در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فراهم شد و شهروندان می‌توانند، روز و ساعت مراجعه ناوگان دریافت پسماند را طبق زمان‌بندی دلخواه خود اعلام کنند.»

گفتنی است پس از اینکه افراد، زباله‌های مدنظر را به ناوگان‌ها تحویل بدهند، بلافاصه موجودی کیف پول‌شان در برنامه شهرزاد شارژ می‌شود و با وسیله آن می‌توانند برای خرید میوه و تره‌ بار، شارژ کارت مترو و خرید از شعب فروشگاه شهروند استفاده کنند.

این پایان کار نیست و فروشندگان زباله‌های خشک می‌توانند مبلغ دریافتی را به حساب بانکی خود نیز منتقل کنند.

تفکیک زباله امری است که در همه کشورها به ویژه جوامع پیشرفته در حال رخ دادن است. برای مثال سوئیس کشوری است که برنامه جدی برای تفکیک زباله‌های تر و خشک دارد و توانسته است برنامه بلند مدت خوبی برای انجام این کار توسط مردم ایجاد کند. در نتیجه همه این رخدادها اسم این کشور از نظر سیستم بازیافت زباله بر سر زبان ها افتاده است.

به گزارش حیات، طرح سازمان مدیریت پسماند می‌تواند یک معماله برد-برد باشد تا با تفکیک زباله و فروش پسماند خشک هم شهروندان سود کنند و در طرف دیگر با بازیافت این زباله‌ها، یک قدم به حراست از محیط زیست برداشته شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha