کد خبر 204709
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

زباله‌گاه تربت‌حیدریه با استانداردهای محیط زیست فاصله دارد

زباله‌گاه تربت‌حیدریه با استانداردهای محیط زیست فاصله دارد

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تربت‌حیدریه گفت: زباله گاه کنونی این شهر با وجود تلاش شهرداری و پیشرفت‌های حاصله با استانداردهای مورد نظر محیط زیست فاصله دارد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ داوود نورمحمدی روز چهارشنبه در کمیته مدیریت پسماند عادی شهرداری تربت حیدریه افزود: شیوه نادرست دفن زباله این شهرستان ناشی از نوع نگاه شهرداری در ادوار گذشته و ایرادهای متن قرارداد با پیمانکار مربوطه است که فاقد یک نگاه علمی و بروز به مدیریت پسماند بوده‌ است.

وی بیان کرد: زباله از لحظه تولید تا جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت فعالیت تخصصی خود را دارد که می‌بایست هر یک از آنها به متخصص همان بخش واگذار شود.

نورمحمدی افزود: بر اساس صراحت شیوه نامه قانونی مدیریت پسماند، مراکز جمع‌آوری زباله حق خرید از زباله‌گردها را ندارند که متاسفانه این موضوع در تربت حیدریه رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: در مجموع فرآیند جمع آوری، تفکیک و انباشت زباله در تربت حیدریه دارای اشکالاتی است که برای جلوگیری از خطرات بعدی نیازمند ورود نهادهای ذیربط و تشریک مساعی مسوولان شهرستان است.

رییس کمیسیون حمل و نقل، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تربت‌حیدریه نیز گفت: پیمانکار مربوطه می‌بایست زباله جمع آوری شده از سطح شهرستان را تبدیل به کمپوست کند اما هنوز نتوانسته به تعهد خود عمل کند.

سید جمال یوسف‌زاده ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری تربت حیدریه در ادوار گذشته، افزود: موضوع قرارداده‌های جمع‌آوری زباله مجموعه‌ای از عملیات شامل تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت در زباله‌گاه بوده که هر کدام سرفصلی جدا و نیازمند عقد قرارداد با یک پیمانکار متخصص است.

وی بیان کرد: در عین اینکه از عملکرد پیمانکار کنونی جمع آوری زباله تربت حیدریه راضی نیستیم، اما بر اساس قرارداد منعقده گذشته نمی‌توان بیش از این توقع داشت.

رییس کمیسیون حمل ونقل، خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تربت حیدریه در ادامه میزان تولید زباله هر شهروند این شهرستان را ۷۵۰ گرم در روز عنوان و اظهار کرد: با احتساب نقاط روستایی متوسط تولید زباله در شهرستان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن در روز است.

وی افزود: از این میزان زباله هفت تن آن ارزشمند است که روزانه افزون بر ۵۶۰ میلیون تومان را نصیب زباله گردها می‌کند؛ همچنین ۵۰ تا ۶۰ درصد زباله تولیدی در تربت حیدریه تر و قابل تبدیل به کمپوست است.


شهردار تربت‌حیدریه نیز گفت: زباله‌گاه کنونی تربت حیدریه طی سه سال اخیر به محل ایمنی برای دفن زباله تبدیل شد، بطوریکه معدوم‌سازی زباله‌های بیمارستانی نیز با استاندارد قابل قبول انجام می شود.

وحید فرخ‌تبار افزود: شهرداری تربت حیدریه در طرح جامع خود به ۷۵ هکتار زمین برای دفن و بازیافت زباله نیاز دارد بر این اساس بزودی نقشه و طرح توجیهی لازم را تحویل اداره راه و شهرسازی شهرستان خواهد داد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه این طرح که از جامعیت لازم و اصول علمی برخوردار است مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه قرار گرفت.

پیش از این نشست مدیران دستگاه‌های ذیربط تربت حیدریه از زباله‌گاه تربت‌حیدریه و فرایند کار بازدید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha