کد خبر 205175
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

کارشناس اقتصاد و امور بانکی در گفتگو با «حیات» بیان کرد؛

گشایش اقتصادی، حاصل دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده ارزی

گشایش اقتصادی، حاصل دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده ارزی

«فرزانی»، گفت: دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده ارزی، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر گشایش اقتصادی و ارزی کشور داشته باشد.

«فرزانی»، کارشناس اقتصاد و امور بانکی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با بیان خبر آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق و تاثیر آن بر بازار ارز کشور، گفت: گشایش ارزی و دسترسی ایران به منابع مالی بلوکه شده ارزی، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر گشایش اقتصادی و ارزی کشور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: آزادسازی منابع مالی ایران در کشور عراق از دو جنبه می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر‍گذار باشد که این مهم در ابتدا می‌تواند بر انتظارات تورمی تاثیرگذار بوده و کاهش انتظارات و نوسانات تورمی را به همراه داشته باشد. چرا که کاهش انتظارات تورمی، کاهش نوسانات در کالاها و بازارهای سوداگرانه را به همراه خواهد داشت.

کارشناس اقتصاد و امور بانکی تصریح کرد: همانطور که در چند ماه اخیر شاهد بودیم  نوسانات بازار طلا، ارز، سکه و سهام به واسطه کاهش انتظارات تورمی و عدم افزایش و نوسان در نرخ ارز، باعث ثبات بیشتر بازارها از اردیبهشت ماه تا به امروز شده است.

وی با اشاره به تاثیر اخبار منتشر شده در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران عنوان کرد: در پی انتشار این اخبار، شاهد گشایش‌های اقتصادی و سیاسی، از جمله آزادی و مبادلات زندانیان بودیم که این مهم نوید بخش کم ریسک شدن مذاکرات کشورمان با سایر کشورها و آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور است.

به گفته این کارشناس، محقق شدن چنین اخباری می‌تواند عامل کاهش بروز هیجانات در بازار ارز بوده و بتوان تاثیر مستقیم آن را بر سایر بازارها احساس کرد. در این صورت شاهد کاهش قیمت کالاها در فضای واقعی اقتصاد کشور خواهیم بود.

فرزانی بیان کرد: آزادسازی این منابع ارزی می‌تواند بسترساز واردات آسان کالاهای سرمایه ای، دارو و...، صادرات و فروش عادی نفت ایران باشد. البته حجم منابع ارزی آزاد شده خیلی چشم‌گیر نیست، مگر اینکه گفتگوها مداوم و ادامه‌دار باشد تا با رفع تنش‌ها بتوانیم به کلیه منابع ارزی خود در سایر کشورها دسترسی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha