کد خبر 204140
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

کارشناس امور بانکی در گفتگو با «حیات» عنوان کرد؛

دلارزدایی زمینه‌ساز گسترش مبادلات ایران با سایر کشورها

دلارزدایی زمینه‌ساز گسترش مبادلات ایران با سایر کشورها

به گفته فرزانی وقتی که مبادلات پولی دوجانبه یا چندجانبه ما با ارزهای ملی؛ جز دلار اتفاق بیافتد، باعث دسترسی روابط کارگزاری  بانکی آسان‌تر میان ایران با سایر کشورها، تسهیل و کاهش هزینه مبادلات خارجی ایران و رفع مشکل پروسه تبدیل ریال به دلار و بالعکس از مسیر تجارت کشور خواهد شد.

«فرزانی»، کارشناس اقتصادی و امور بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به موضوع دلارزدایی در مبادلات تجاری اقتصادی ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان، گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و مجامع جهانی علیه ایران، کشورمان با محدودیت‌های فراوانی در خصوص دسترسی به منابع ارزی و دلاری روبرو است و برای رفع این مانع بزرگ از مسیر اقتصاد کشور، چاره‌ای جز دلارزدایی ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت دلارزدایی از تعاملات اقتصادی کشور، تصریح کرد: ضروری به نظر می‌رسد که برای بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها در روند اقتصادی کشور و رفع تحریم شرکت‌های بزرگ، دلار‍زدایی میان ایران و سایر کشورهای آسیایی اتفاق بیافتد.

کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: یکی از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌ها روی آوردن به پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه است. برای تحقق این مهم نیاز است که مبادلات تجاری ایران با هر کشوری بر اساس پول ملی آن اتفاق بیافتد که این موضوع از سوی دولت و بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و جز سیاست‌های پولی و بانکی کشور است.

به گفته فرزانی وقتی که مبادلات پولی دوجانبه یا چندجانبه ما با ارزهای ملی؛ جز دلار اتفاق بیافتند باعث دسترسی روابط کارگزاری  بانکی آسان‌تر میان ایران با سایر کشورها، تسهیل و کاهش هزینه مبادلات خارجی ایران و رفع مشکل پروسه تبدیل ریال به دلار و بالعکس از مسیر تجارت کشور خواهد شد.

وی با اشاره  به برگزاری اجلاس پایاپای و حضور ایران در این اجلاس اظهار کرد: اتحادیه پایاپای آسیای با حضور در این اجلاس مطرح کرد که کشورهایی چون ایران و روسیه با ارز ملی خود که همان ریال و روبل است و سایر کشورهای آسیایی نیز با ارز ملی خود اقدام به انجام تعاملات تجاری کنند.

این کارشناس اقتصادی درپایان بیان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به حجم بالای معاملات تجاری ایران  با کشورهای آسیایی، شاهد کمبود دلار در سبد ارزی کشور هستیم؛ از این رو استفاده از ارز ملی سبب آسان شدن و گسترش مبادلات ایران با سایر کشورها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha