کد خبر 206821
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

کارشناس اقتصادی در گفتگو با «حیات»؛

گسترش روابط دیپلماتیک ایران در جهان، راهگشای اقتصاد کشور و کنترل بازار «ارز»/ عملکرد موفق دولت سیزدهم در سیاست خارجی

گسترش روابط دیپلماتیک ایران در جهان، راهگشای اقتصاد کشور و کنترل بازار «ارز»/ عملکرد موفق دولت سیزدهم در سیاست خارجی

میرزایی گفت: با توجه به سیاست خارجی موفق دولت سیزدهم، گسترش دیپلماتیک ایران با سایر کشورهای جهان، راهگشای اقتصاد کشور و فروکش کردن التهاب در بازار ارز و سایر بازارهای تحت تاثیر دلار خواهد بود.

میرزایی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ گفت: با اخبار متعددی که در خصوص گسترش روابط دیپلماتیک ایران و مذاکراتی انجام گرفته از سوی دولت سیزدهم با سایر کشورهای جهان، با هدف تنش‌زدایی که در حال انجام است، تاثیر مستقیم بر روی انتظارات تورمی داشته و از نوسانات ارز جلوگیری کرده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در حال حاضر مدیریت خوبی از سوی بانک مرکزی در بازار ارز رخ داده و حوزه ارز با مدیریت تیم جدید بانک مرکزی، شاهد عملکرد موفق‌تری نسبت به گذشته است.

میرزایی، با بیان اینکه بحث انتظارات تورمی تاثیر بسیاری در بازار ارز دارد، گفت: با توجه با فضای دیپلماتیک موجود در سیاست خارجی کشور، می‌توان در انتظار آرامش نسبی در بازار ارز و دلار بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در کنار تمام این مسائل باید یک نکته را مد نظر داشته باشیم که حجم نقدینگی ما در کشور بسیار زیاد است و این مهم با توجه به مناسب نبودن رشد اقتصادی موجود، منجر به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده که در ادامه تورم و کاهش ارزش پول ملی را در پی خواهد داشته است. این بدین معناست که برابری ریال در مقایسه با سایر ارزها کاهش پیدا کرده و باعث افزایش نرخ دلار خواهد شد.

به گفته این کارشناس اقتصادی با توجه به اینکه ایران در حال حاضر رشد نقدینگی را دارد، اینکه کسری بودجه دولت به چه طریق می‌تواند تامین شود، موضوعی مهم و قابل تامل است.

وی در ادامه افزود: اگر به این موضوع پرداخته نشود، «فاندامنتال» موضوع نرخ برابری ارز و ریال تحت تاثیر این حجم نقدینگی خواهد بود که این موضوع نیز یکی دیگر از مواردی است که افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی را به همراه خواهد داشت.

میرزایی همچنین عنوان کرد: اگر ایران بتواند به منابع حاصل از فروش صادرات نفت و... دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند مدیریت ارز کشور را در دست گیرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، خوشبختانه با عملکرد موفق سیاست خارجی دولت سیزدهم در سطح منطقه و جهان در این خصوص شاهد گشایش‌هایی در خصوص آزادسازی و دسترس کشورمان به منابع ارزی خارج از کشور هستیم.

میرزایی در پایان تصریح کرد: گسترش دیپلماتیک ایران با سایر کشورهای جهان، راهگشای اقتصاد کشور و فروکش کردن التهاب در بازار ارز و سایر بازارهای تحت تاثیر دلار مانند خودرو، طلا، مسکن و...بوده و فروکش کردن انتظار تورمی منجر به ثبات نرخ ارز شده و باعث خروج حالت هیجانی از سایر بازارها خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha