کد خبر 205075
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات» عنوان کرد؛

آزادسازی منابع مالی ایران در عراق، عامل کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی

آزادسازی منابع مالی ایران در عراق، عامل کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی

«دهقانی»، با اشاره به خبر آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق، گفت: قطعا خبرهای این‌چنینی که حاکی از افزایش درآمد ارزی کشور است، تاثیر مثبتی در کاهش نرخ و تورم بازار ارز و تقویت پول ملی  خواهد داشت.

«اللهوردی دهقانی»، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به خبر آزادسازی ۲.۷ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق، گفت: قطعا خبرهای این‌چنینی که حاکی از افزایش درآمد ارزی کشور است، تاثیر مثبتی در کاهش نرخ و تورم بازار ارز و تقویت پول ملی  خواهد داشت.

دهقانی در ادامه بیان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، منابع مالی که ایران از محل فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و یا دیگر منابع در بانک‌های سایر کشورها به صورت بلوکه شده دارد، آزادسازی شده و می‌تواند گام مثبتی برای مهار تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این قبیل رویدادها، بر روی نرخ کالای اساسی در کشور، بیان کرد: آزادسازی این مبلغ از دارایی‌های ایران در عراق به تنهایی تاثیر چندانی بر روی قیمت کالای اساسی نداشته و صرفا نشان از بروز توافقاتی در خصوص آزادسازی منابع ارزی کشور در سایر کشورها و گامی مثبت در راستای تعامل با دیگر کشورها،بخصوص غرب دارد.

به گفته وی از آنجایی که کالاهای اساسی براساس نرخ ماه‌ها یا سال قبل خریداری شده است، در حال حاضر نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی از کاهش قیمت این کالا بر اساس آزادسازی منابع مالی ایران از عراق داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: همین که بتوانیم ثبات نسبی به بازار ارز بدهیم تا قیمت دلار بیش از این بالا نرود، گام مهمی در این خصوص به شمار رفته و موادی که از این پس بر مبنای ارز خریداری می‌شوند نیز می‌تواند تحت تاثیر این مهم روال کاهشی به خود گیرند.

دهقانی اظهار داشت: از آنجایی که اقتصاد ایران، در بخش‌های مختلف اقتصادی پیچیده و وابسته به هم است، بالا رفتن قیمت در یک بخش، عامل گرانی در بخش‌های دیگر شده و تورم در ابعاد مختلف اقتصادی کشور را در پی خواهد داشت.

وی در پایان با ابراز امیدواری از عملیاتی‌شدن آزادسازی منابع مالی ایران از سایر کشورها، ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روال شاهد تثبیت نرخ ارز و کاهش تورم در بازار ارز و دلار کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha