کد خبر 203101
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

سیستان و بلوچستان آب شرب ندارد؛ چه رسد به کشاورزی

سیستان و بلوچستان آب شرب ندارد؛ چه رسد به کشاورزی

«محمود زاده»، با ابراز نگرانی از وضعیت بی‌آبی در سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه به واسطه رها نکردن آب هیرمند، از سوی افغانستان، سفره‌های آب زیرزمینی در این استان به شدت کاهش پیدا کرده و امکان کشاورزی را از مردم گرفته است، گفت: متاسفانه مردم مظلوم این دیار حتی برای تامین آب شرب با مشکلات جدی و عدیده‌ای روبرو هستند و آب شرب مردم این استان به وسیله تانکرهای آب و به سختی تامین می‌شود.

«جلال محمود زاده»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، و نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با تاکید بر حقانیت مطالبه حق‌آبه ایران از افغانستان، گفت: پیرو تفاهم نامه‌ای که از سالیان قبل میان دو کشور منعقد و به امضای مقامات هر دو کشور رسیده، دولت افغانستان موظف است که بر اساس این تفاهم‌نامه حق‌آبه هیرمند را به سیستان و بلوچستان را پرداخت کند.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصاویر هوایی ثبت شده از سوی سازمان فضایی ایران که نشان دهنده پر بودن ظرفیت آبی سد کمال‌خان افغانستان است؛ عنوان کرد: علارغم قرار داد منعقد شده میان دو کشور، طالبان به بهانه خشک سالی و خالی بودن سد کمال خان، از پرداخت حق‌آبه هیرمند به ایران خودداری و عنوان کرده است که میزان ذخیره آب سد بسیار پایین است. این در حالی است که دولت ایران با وجود بهانه‌جویی‌های طالبان، متقاضی سهم خود از همان میزان ذخیره آب هر چند اندک سد، به ادعای طالبان است.

این نماینده مجلس با اشاره به رفتارهای خارج ار عرف دیپلماسی از سوی طالبان، تصریح کرد: در حالی که سال گذشته دیپلماسی خارجی ما نرمش زیادی به این گروه نشان داد و این بزرگ‌منشی دولت ایران باعث نادیده گرفتن تفاهم‌نامه منعقد شده میان دو کشور در خصوص حق‌آبه هیرمند، و در نهایت اعمال چنین رفتارهایی از سوی طالبان و عدم دریافت حق طبیعی  آب ایران و مردم سیستان و بلوچستان شده و شرایط بسیار سخت بی‌آبی را به این مردم مظلوم تحمیل کرد.

سیستان و بلوچستان آب شرب ندارد؛ چه رسد به کشاورزی

محمودزاده با تاکید بر اینکه ضروری است تا دولت مبحث مهم و حیاتی حق آبه هیرمند را از سوی مراجع بین المللی بررسی و پی گیری کند، گفت: دولت ایران می تواند با فشارهای اقتصادی اعمال شده علیه طالبان مانند جلوگیری از صادرات دارو، نهادهای دامی،نفت، بنزین، کالای اساسی و... به افغانستان؛ طالبان را وادار به رهاسازی حق‌آبه هیرمند کنند.  

وی در پایان با ابراز تاسف و نگرانی از وضعیت بی‌آبی در سیستان و بلوچستان، و با اشاره به اینکه به واسطه رها نکردن آب هیرمند، از سوی افغانستان، سفره‌های آب زیرزمینی در این استان به شدت کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: متاسفانه مردم مظلوم و نجیب این دیار حتی برای تامین آب شرب با مشکلات جدی و عدیده‌ای روبرو شده و آب شرب مردم این استان به وسیله تانکرهای آب و به سختی تامین می‌شود. طبیعتا با در نظر گرفتن این حجم کم آبی امکان کشت و کشاورزی برای کشاورزان این استان نیز میسر نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha