کد خبر 203532
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸

«حیات» وضعیت ناوگان اتوبوسرانی را بررسی کرد؛

کاهش سرفاصله اتوبوس ها با تزریق ناوگان جدید/ اطلاع از زمان اعزام اتوبوس ها با یک کد دستوری

کاهش سرفاصله اتوبوس ها با تزریق ناوگان جدید/ اطلاع از زمان اعزام اتوبوس ها با یک کد دستوری

راننده خط میدان جمهوری_بهارستان با انتقاد از ایزوله نبودن وضعیت این معبر بیان کرد: در این خط به علت ازدیاد تقاطع ها، ترددها و معابر تنگ و باریک قواعد ترافیکی دچار اختلال می شود. بنابراین در برخی مواقع اعزام اتوبوس ها سریع و در برخی مواقع اعزام اتوبوس ها کاهش می یابد. و باید برای حل این راهکار ناوگان جدید به سیستم تزریق شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، این روزها بسیاری از شهروندان تهرانی از کمبود اتوبوس و افزایش سرفاصله اتوبوس ها در بسیاری از خطوط ناراضی اند. از این رو کاهش استقبال مردمی از این ناوگان موضوعی است که دیگر قابل انکار نیست.

هرچند سابقه فعالیت ناوگان اتوبوسرانی تهران و حومه به دهه 30 باز می گردد و همه شهروندان بارها و بارها با بلیت های کاغذی اتوبوس، خیابان های تهران را بالا و پایین کرده اند اما امروز به دلیل حجم زیاد مسافر و تعداد کم اتوبوس شهروندان معترض هستند و ناراحت.

اتوبوس طاقت هر شهروندی را طاق می کند

احمد، کلافه و عصبی در خط اتوبوس جمهوری به بهارستان ایستاده است و مرتب ساعت خود را نگاه می کند و زیر لب غر می زند. به او نزدیک میشوم و علت پریشانی اش را جویا می شود. او به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید اگر کرایه های تاکسی نجومی نمی شد هیچگاه اتوبوس را برای تردد به محل کارم انتخاب نمی کردم. شلوغی اتوبوس ها و تاخیر در سرفاصله زمانی ناوگان ها واقعا طاقت هر شهروندی را طاق می کند.

احمد که کارمند یک شرکت خصوصی است، صحبت های خود را اینگونه ادامه می دهد: اگر چه کرایه‌های اتوبوس مناسب است ولی شلوغی اتوبوس‌ها و تاخیر در اعزام آنها در ایستگاه‌ها سبب شده که مردم انگیزه‌ای برای استفاده از این ناوگان نداشته باشند.

با احمد که به علت تاخیر در محل کارش عصبانی شده خداحافظی می کنم و به سراغ دانش آموزی می روم که در ایستگاه ایستاده و مرتب انتهای خیابان را به امید مشاهده اتوبوس نگاه می کن. نامش زهراست و دانش آموز مقطع دبیرستان. زهرا با گلایه نسبت به وضعیت موجود می گوید: از اتوبوس اصلا دل خوشی ندارم بارها به علت تاخیر یا زادحام دیر به مدرسه رسیده ام و توسط ناظم مدرسه توبیخ شدم.

سرفاصله های اتوبوس ها قابل اعتماد نیست

زهرا نگران و آشفته تاکید می کند: سرویس دهی خطوط سازمان اتوبوسرانی برای من که باید سرساعت سرجلسه امتحان باشم به هیچ عنوان قابل اطمینان نیست. اگر از امتحانم جا بمانم چه کسی پاسخگو است؟ چرا همیشه باید برای استفاده از اتوبوس و مترو عزا بگیریم؟

از زهرا دور می شوم و به سمت تحریریه حرکت می کنم و با خود فکر میکنم چرا شهری با جمعیت شناور بیش از 13 میلیون نفر باید در ابتدایی ترین حقوق شهروندی خود دچار کمبود باشد؟ 

ترافیک و آلودگی هوای تهران سالهاست به معضل تبدیل شده و همه مسئولان و شهروندان متفق القولند یکی از راهکارهای قطعی این معضلات توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و لزوم فرهنگ سازی به جهت استفاده شهروندان از این ناوگان است، اما همچنان خیابان های شهر قفل، ریه ها دودی و ناوگان حمل و نقل عمومی پر از کمبود و نقص است.

نزدیک میدان شهدا می شوم و چند نفری را در ایستگاه اتوبوس مشاهده می کنم پس به سمت آنان رفته و نظرشان را درخصوص خدمات ناوگان اتوبوسرانی تهران جویا می شوم.

عباس که حسابدار یک آموزشگاه است با ابراز گلایه از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید: تا چند ماه گذشته با استفاده از سامانه پیامکی اتوبوسرانی، از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مربوطه، اطلاعاتی هرچند پر از ایراد و نقص را دریافت می کردیم اما چندماهی است که این سامانه پیامکی رسما از کار افتاده و ما مانند 20 سال پیش باید چشم به خیابان بدوزیم تا اتوبوس رنگ و رو رفته و معیوب خط را مشاهده کنیم.

نارضایتی شهروندان در پی واگذاری خطوط اتوبوسرانی به بخش خصوصی

با عباس مشغول صحبت بودم که زن مسن حاضر در ایستگاه اتوبوس سمتم آمد و با صدای بلند و با حالتی معترض گفت: از وقتی خطوط اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شده است ما یک روز دل خوش نداریم.
 از این رو برآن شدم تا علت مشکلات موجود را از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت جویا شوم.

یکی از مسئولان ناوگان اتوبوسرانی تهران و حومه در پی پیگیری های خبرنگار اجتماعی حیات، علت اصلی کمبود اتوبوس در برخی از خطوط شهر را کاهش تقاضای مسافران بیان می کند. 

در واقع پس از واگذاری خطوط اتوبوسرانی به جز خطوطBRT  به بخش خصوصی، در برخی از زمان ها به جز صبح و عصر که ساعت پیک جابه جایی شهروندان است تعداد اعزام اتوبوس ها کاهش و سرفاصله زمانی ها به طور چشمگیر افزایش می یابد.

کاهش سرفاصله اتوبوس ها با تزریق ناوگان جدید/ اطلاع از زمان اعزام اتوبوس ها با یک کد دستوری

اعزام اتوبوس ها منوط به تقاضای مسافران است

در حقیقت توجیه بخش خصوصی این است، که به علت نرخ پایین کرایه اتوبوس و هزینه های بالای نگهداشت، در مواقعی که اعزام اتوبوس صرفه اقتصادی نداشته باشد زمان اعزام اتوبوس به ایستگاه ها را با هدف استفاده بهینه از ناوگان طولانی می کنیم.

ناگفته نماند در تمام دنیا، با هدف تشویق شهروندان نسبت به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، تمام امکانات در اختیار مسافران قرار می گیرد اما در تهران به علت سن بالای ناوگان و فرسودگی دستگاه ها، ظاهرا بخش خصوصی چاره ایی به جز افزایش سرفاصله اعزام ها ندارد.

مسئولان ناوگان اتوبوسرانی و برخی از راننده ها در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات یکی از علل اصلی کمبود اتوبوس ها در خطوط BRT  را ایزوله نبودن خطوط عنوان می کنند. یعنی به علت تردد خودروهای دیگر در خطوط ویژه تصمیماتی لحظه ای گرفته می شود که نتیجه آن اختلال در سرویس رسانی اتوبوس ها است.

راننده خط میدان جمهوری_بهارستان نیز با انتقاد از ایزوله نبودن وضعیت این معبر بیان کرد: در این خط به علت ازدیاد تقاطع ها، ترددها و معابر تنگ و باریک قواعد ترافیکی دچار اختلال می شود. بنابراین در برخی مواقع اعزام اتوبوس ها سریع و در برخی مواقع اعزام اتوبوس ها کاهش می یابد.

این راننده عدم تعبیه صحیح خطوط اتوبوسرانی در شهر را مقصر اصلی این امر دانست و گفت: لذا بخش اعظمی از مشکلات و عدم ارائه خدمت دهی مناسب به علت قصور مدیر خط و ناوگان نیست، اما همیشه نوک پیکان انتقاد و شکایت مسافران به سمت راننده ها و ناوگان است.

سید مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اخیرا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، اعلام کرد: اگر طبق برنامه های شهرداری تهران  تا پایان سال جاری ۲ هزار دستگاه اتوبوس  خریداری و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود اتفاق بزرگی در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت اتفاق خواهد افتاد.

در همین ارتباط نیز مسئول بازسازی اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی از بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس پایتخت تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: در کنار نوسازی ناوگان کار بازسازی نیز در دستور کار شرکت اتوبوسرانی قرار دارد و با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت خرید اتوبوسها؛ بازسازی اتوبوسها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

کاهش سرفاصله اتوبوس ها با تزریق ناوگان جدید/ اطلاع از زمان اعزام اتوبوس ها با یک کد دستوری

اقدام جدید اتوبوسرانی در مسیر شهر هوشمند

فارغ از مبحث تاخیر در اعزام اتوبوس ها، برخی از مسافران نسبت به قطع سامانه پیامکی اتوبوسرانی با هدف اطلاع از موعد اعزام ها ابراز ناراحتی کردند که این موضوع با پیگیری خبرنگار اجتماعی حیات همراه شد.

روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی با بیان اینکه روش اطلاع رسانی ها از پاییز سال گذشته دچار تغییر شده است از اقدام جدید اتوبوسرانی در مسیر شهر هوشمند خبر داد و گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای رفاه حال شهروندان گرامی و در راستای توسعه هوشمند سازی خدمات، با اختصاص یک کد دستوری(USSD) زمینه تسهیل اطلاع شهروندان گرامی از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را فراهم کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران؛ به منظورتسریع در دسترسی شهروندان به برنامه حرکت اتوبوس ها و اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، این شرکت اقدام به راه اندازی کد دستوری #22*137* نموده است.

شهروندان گرامی می توانند، از این پس به جای ارسال پیامک به شماره 2000111، با ارسال شماره ایستگاه به کد دستوری #22*137* از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند.

شایان ذکر است؛ با اقدامات جهادی مدیریت شهری در جهت بازسازی و نوسازی ناوگان، مدت زمان انتظار شهروندان در ایستگاه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و امید است با تزریق ناوگان جدید و اورهال دستگاه های مربوطه، این ناوگان رضایت شهروندان تهرانی را کسب کند.
 

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha