کد خبر 201904
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

آخرین وضعیت آمادگی کرمانشاه برای سفر اربعین/ «مرز خسروی» به کارگاه عمرانی تبدیل شده است

آخرین وضعیت آمادگی کرمانشاه برای سفر اربعین/ «مرز خسروی» به کارگاه عمرانی تبدیل شده است

این روزها با در پیش بودن اربعین حسینی، تکاپوی خاصی برای میزبانی از انبوه زائران در مرز خسروی برپاست؛ مرز به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده. هر دستگاهی نسبت به وظیفه خود در تلاش فراهم کردن بهترین امکانات برای میزبانی از زائران است.

به گزارش گروه اسان های حیات؛ شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع است که با ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

مرز خسروی از سال ۹۲ تا چهاردهم شهریورماه ۹۸ به دلایل امنیتی برای تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات بسته بود، که با یک بازگشایی موقت در همان سال دوباره بسته شد تا اینکه با پیگیری‌ها کشورمان و تلاش کشور عراق، ۲۳ مردادماه سال ۱۴۰۱ با حضور مردم و مسؤولان به روی زائران عتبات عالیات به صورت خروج از ساعت ۵ صبح تا ۱۹ و ورود شبانه‌روزی، بازگشایی شد.

این روزها با در پیش بودن اربعین حسینی، تکاپوی خاصی برای میزبانی از انبوه زائران در مرز خسروی برپا شده و مرز به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده هر دستگاهی به نسبت به وظیفه خود در تلاش فراهم کردن بهترین امکانات برای میزبانی از زائران است.

آمد و رفت‌ها در مرز خسروی زیاد شده از عراق به ایران از ایران به عراق. برای بررسی زیرساخت‌ها و امکانات برای پذیرایی از زوار حسینی، به طوریکه اخیرا قصرشیرین پذیرای فرماندار خانقین بود که با سرپرست فرمانداری این شهرستان در نشست در پایانه بین‌المللی مرز خسروی در خصوص روان‌سازی تردد زائران اربعین و استقرار زیرساخت‌های مناسب و مطلوب برای خدمات‌رسانی به زائران در ۲ مرز خسروی و منذریه بحث و رایزنی کردند.

آخرین وضعیت آمادگی کرمانشاه برای سفر اربعین/ «مرز خسروی» به کارگاه عمرانی تبدیل شده است

به دنبال این سفر؛ استاندار کرمانشاه هم به همراه مسؤولان استانی در سفر به قصرشیرین از طرح‌های اربعین حسینی و زیرساخت‌های تردد از مرز خسروی بازدید کرد.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در این بازدید که جمعی از مسؤولان عراقی از جمله مدیر پایانه مرزی منذریه هم حضور داشت بر توسعه و افزایش گیت‌های پذیرش مسافران با طراحی یک مسیر جدید برای ورود زائران ایرانی به عراق با هدف تسهیل تردد و جلوگیری از ازدحام تأکید کرد و به ادارات مربوطه دستور داد که به سرعت عملیات اجرایی آن را آغاز کنند.

وی همچنین از بزرگراه در حال احداث مسیر تردد زائران اربعین حسینی بازدید و بر تکمیل بخشی از قطعه ۱۰ این بزرگراه به طول ۴.۵ کیلومتری تأکید داشت و اظهار کرد: قسمتی از طرح‌های عمرانی که در استان در حال انجام است به لطف سفر معنوی اربعین است.

صحرایی با اشاره به ساماندهی ۲ قطعه باقی‌مانده بزرگراه کرمانشاه به سمت خسروی، گفت: حدود ۴.۵ کیلومتر از مسیر تا قبل از سفر اربعین تکمیل خواهد شد تا علاوه بر کمک به تردد ایمن و روان زوار اربعین؛ خدمتی در راستای تجارت و اشتغال به مردم منطقه باشد.

استاندار کرمانشاه با اظهار امیدواری، ادامه داد: امیدواریم تا سال آینده ۲۵ کیلومتر باقی‌مانده بزرگراه کرمانشاه به سمت خسروی تکمیل شود.

صحرایی، از ابراز آمادگی طرف عراقی برای اربعین امسال خبر داد و گفت: در تلاش هستیم اربعین امسال زوار بتوانند به صورت شبانه‌روزی از مرز تردد رفت و برگشت داشته باشند.

آخرین وضعیت آمادگی کرمانشاه برای سفر اربعین/ «مرز خسروی» به کارگاه عمرانی تبدیل شده است

مسعود قلعه‌سفیدی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی استان کرمانشاه در خصوص آخرین وضعیت احداث مرکز اورژانس مرز خسروی و بازدید استاندار از پروژه، گفت: قرارگاه اورژانس و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ۲ طبقه در زمینی به مساحت هزار متر و زیربنای ۲ هزار متر در حال احداث است.

وی ادامه داد: طبقه همکف شامل اتاق‌های سرد، ویزیت، تزریقات، سی‌.پی‌.آر است و طبقه دوم هم شامل رفاهی و خوابگاه همکاران است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی استان کرمانشاه برآورد اعتبار پروژه را ۳۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تا الان ۱۵ میلیارد هزینه شده و طی هفته جاری سازه‌های فلزی هم بارگیری و تا ۳۱ مردادماه طبقه همکف در خدمت زوار اباعبدالله الحسین (ع) قرار می‌گیرد.

استاندار کرمانشاه در ادامه از پروژه احداث قرارگاه اربعین حسینی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نزدیکی مرز بین‌المللی خسروی بازدید و آخرین وضعیت پیشرفت این طرح را بررسی کرد.

بزرگترین قرارگاه اربعین حسینی برای خدمتگزاری به زائران ابا عبدالله الحسین(ع) به همت مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مرز خسروی در حال احداث است.

این قرارگاه در زمینی به وسعت ۷ هکتار برای چهار سوله اسکان و پذیرایی به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع و همچنین یک سوله آشپزخانه به مساحت ۶۰۰ مترمربع و در مجموع ۴۰ سرویس و بهداشتی، دو پد هلیکوپتر و پارکینگی با ظرفیت یک‌هزار خودرو  برای زوار پیش‌بینی شده که قرار است قبل از اربعین حسینی امسال آماده شود.

سال گذشته بیش از ۲۱۷ هزار مسافر ایرانی از مرز رسمی خسروی وارد کشور شدند که بیشترین تردد ورودی و خروجی مسافران ایرانی (بیش از ۵۵۰ هزار نفر) در شهریورماه همان سال، مربوط به ایام اربعین حسینی (ع) بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha