کد خبر 213031
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

گشایش مرز باشماق از امروز با هدف تردد زوار اربعین

گشایش مرز باشماق از امروز با هدف تردد زوار اربعین

استاندار کردستان گفت: از امروز آمادگی میزبانی از زوار اربعین حسینی در مرز باشماق فراهم است و از مردم ایران دعوت می‌کنیم که قدمگاه شهدا و مریوان را به عنوان مسیر تشرف به سمت حرم سیدالشهدا(ع) انتخاب کنند.

به گزارش گروه استانی حیات، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان اعلام کرد: مرز باشماق در 18 کیلومتری شهرستان مریوان قرار دارد و مریوان از حیث ظرفیت‌های گردشگری و منابع طبیعی چشم اندازهای زیبایی همچون دریاچه زریبار و منظر اورامانات را دارد.

وی اضافه کرد: مریوان به عنوان دارالشهدا و دارالعرفای کردستان معروف است و مفتخریم که از سال گذشته این امکان فراهم شده است که به عنوان باب الحسین معرفی شویم و افتخار خادمی مردم را داشته باشیم.

استاندار کردستان یادآور شد: ظرفیت مرز باشماق از حیث آب و هوای مطبوع نسبت به مرزهای جنوبی گزینه مناسب‌تری برای تردد زائران اربعین است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 55 هزار زائر از این مرز تردد داشتند، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان به 300 هزار نفر برسد ضمن اینکه ظرفیت‌های بیشتر از این وجود دارد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: از امروز جمعه آمادگی میزبانی از زوار اربعین حسینی در مرز باشماق فراهم است و از مردم ایران دعوت می‌کنیم که مرز قدمگاه شهدا و مریوان را به عنوان مسیر تشرف به سمت سیدالشهدا انتخاب کنند.

استاندار کردستان فاصله مرز باشماق تا بغداد را 350 کیلومتر خواند و افزود: برای نحوه تردد زائران با شرکت‌های حمل و نقل در اقلیم کردستان عراق  قراردادهایی منعقد شده که به دو صورت انتقال زوار صورت گیرد.

وی ادامه داد: انتقال زوار به صورت مستقیم از مرز باشماق به بغداد و کاظمین صورت می‌گیرد، همچنین موکبی در سلیمانیه با همکاری اهل سنت در اختیار ماست و در صورت نیاز به اتراق و استراحت شبانگاهی زوار می‌توانند اتراق داشته باشند.

استاندار کردستان به ساعت فعالیت مرز باشماق اشاره کرد و افزود: ساعت فعالیت مرز باشماق از اذان صبح تا ساعت 19 آمادگی اعزام زائران وجود دارد.

زارعی‌کوشا اذعان کرد: کاروان‌هایی که در ساعات پایانی شب اعزام می‌شوند می‌توانند شب را استراحت کرده و صبح روز بعد حرکت کنند.

ایجاد ۴ هزار توقفگاه در مرز باشماق

وی در ادامه گفت: امکان توقف‌گاه در مرز باشماق فراهم شده است و حدود 4 هزار توقفگاه در خود تیرپارک مرز باشماق فراهم شده و حدود 12 هزار توقفگاه هم در مریوان وجود دارد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: افرادی که در مرز باشماق ماشین‌های خود را پارک کنند، توسط ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به مرز باشماق منتقل خواهند شد.

استاندار کردستان تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم استان‌های شمالی، شمال غرب و مرکزی نیز همچون تهران، قم و مرکزی که به استان کردستان نزدیک‌تر هستند از مرز باشماق تردد کنند.

زارعی‌کوشا از زوار اربعین عبوری از مرز باشماق خواست مسیرهای انحرافی و جایگزین را انتخاب نکنند و خود را سردرگم نکنند لذا فقط در چهارچوب  تعیین شده انتقال از باشماق و سلیمانیه به سمت کاظمین و در مسیر برگشت هم از پایانه کاظمین به سمت باشماق را انتخاب کنند.

وی در پایان گفت: تردد زائران از مرز باشماق تا بغداد و کاظمین یک میلیون تومان است که به دنبال کاهش این نرخ هستیم و امیدواریم به نرخ کمتری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha