کد خبر 204581
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶

معاون وزیر کشور:

مرز خسروی به طور قطع امسال پُر استقبال خواهد بود

مرز خسروی به طور قطع امسال پُر استقبال خواهد بود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد اربعین کشور گفت: مرز خسروی قطعا امسال پر استقبال خواهد بود و حداقل رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

به گزارش گروه استان‌های حیات، «سیدمجید میراحمدی» روز سه شنبه در جلسه ستاد اربعین استانداری کرمانشاه بیان داشت: سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از مرز خسروی رفت و برگشت داشته اند که امسال حداقل به یک میلیون نفر می رسند.

وی بر توجه به حمل و نقل، آب آشامیدنی و غذای زوار تاکید کرد و افزود: سرویس های بهداشتی ، سایبان ، مه پاش و خنک کننده باید پیش بینی شوند.

میر احمدی ادامه داد: سایبان پایانه مرزی خیلی مهم است ، گرمای بالای ۵۰ درجه برای زواری که ظهر می رسند به خصوص خانم ها و بچه ها طاقت فرساست، بسیاری از زائران هنوز ذهنیت دمای هوای قبل کرونا را دارند و سفر اربعین در گرما را تجربه نکرده اند.

رییس ستاد اربعین کشور تصریح کرد: در مرز ممکن است با گرمازدگی مواجه شویم که درمان و انتقال افراد گرما زده مشکل خواهد بود و از آنجایی که شوک سرمایی نجات بخش است باید جاهای مناسبی برای افراد گرمازده پیش بینی کنیم.

وی همچنین بر تامین وسیله حمل و نقل تا سه کیلومتری داخل خاک عراق و رسیدن به پایانه مسافربری عراق تاکید کرد.

میر احمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امکان تهیه بلیط برای همه زائران وجود ندارد گفت: استفاده از خودرو شخصی باید تبلیغ شود لذا توسعه پارکینگ های شخصی در مرز خسروی حتما باید در دستور کار قرار بگیرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین بر توسعه گیت های مسافری مرز خسروی تاکید کرد و افزود: حتی اگر عراقی ها سهم خود را انجام ندادند ما باید برای بخش عراق هزینه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اربعین یک عملیات است که فقط در آن رزم جنگی نیست و مختصات یک عملیات بزرگ را دارد که باید همه شرایط را فراهم کنیم، اگر همه شرایط فراهم شود ولی به طور مثال نتوانستیم یک موضوعی مانند تامین و نگهداری یخ و آب خنک برای زوار را تامین کنیم تمام زحمات تحت شعاع قرار می گیرد.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha