کد خبر 205412
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

ساخت قرارگاه تاکتیکی بهداشتی درمانی اربعین در مرز خسروی پیشرفت مطلوبی دارد

ساخت قرارگاه تاکتیکی بهداشتی درمانی اربعین در مرز خسروی پیشرفت مطلوبی دارد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از پیشرفت مطلوب ساخت قرارگاه تاکتیکی بهداشتی و درمانی اربعین در مرز رسمی خسروی توسط اورژانس و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برای خدمات رسانی به زائران خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ «مسعود قلعه‌سفیدی» در حاشیه بازدید از روند پیشرفت فیزیکی احداث پروژه قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات سلامت پایانه مرز خسروی، افزود: این قرارگاه قرار است در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع و در ۲ طبقه با زیربنای ۲ هزار متر مربع ساخته شود.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت این قرارگاه تاکتیکی بهداشتی و درمانی در مرز خسروی از اواخر اسفندماه پارسال آغاز شده و در مجموع برای ساخت این قرارگاه توسط اورژانس و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ۳۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ادامه داد: طبقه همکف این قرارگاه دارای بخش های سرم تراپی، اتاق سرد، ویزیت پزشکان، داروخانه، تزریقات، انبار دارو است و طبقه دوم آن نیز رفاهی و دارای سالن غذاخوری برای خدمات رسانی به همکاران علوم پزشکی و زوار در حال ساخت است.

قلعه سفیدی گفت: طبقه اول این پروژه با همکاری مجموعه خیرین و مدیریت سازمان های مردم نهاد و خیرین دانشگاه تا قبل از اربعین امسال به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تا ۱۵ سال مراسم اربعین در فصل گرم برگزار می شود و احتیاج به زنجیره سرد و اتاق سرد هست از این رو بهترین خدمات و امکانات را که باید در شان مردم کشور و استان کرمانشاه است ارائه کنیم و خادم خوبی برای زوارو پذیرش آنها باشیم.

مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز گفت: ساخت قرارگاه تاکتیکی بهداشتی و درمانی رسمی خسروی برای خدمات رسانی زوار اباعبدالله الحسین (ع) است.

حجت الاسلام «اسماعیل قبادی» اظهار کرد: مرز رسمی با قدمتی ۴۰۰ ساله دروازه ورود به جهان عرب و کربلای معلی است و ساخت این قرارگاه بهداشتی نیز برای خدمات رسانی به تمام زائران اربعینی است که از این مرز عازم عراق می‌شوند از این رو نیازمند مساعدت تمامی خیران برای اتمام و تسریع در احداث این پروژه هستیم.

سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر زائر اربعین از مرز رسمی خسروی عازم کربلای معلی شدند که طبق پیش بینی مسوولان این تعداد امسال قرار است به ۲ برابر برسد.

خسروی کوتاه‌ترین مسیر به کربلای معلی

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمان پذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و برخورداری مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha