کد خبر 206071
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

خرید ارزان انرژی از نیروگاه‌ها زیر سایه نگاه حاکمیتی وزارت نیرو

خرید ارزان انرژی از نیروگاه‌ها زیر سایه نگاه حاکمیتی وزارت نیرو

به گفته نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، داشتن دیدگاه حاکمیتی در خصوص تولید انرژی  و نیروگاهها از سوی وزارت نیرو باعث شده است که نیروگاههای خصوصی از سوی این وزارت‌خانه، آن‌گونه که باید، به رسمیت شناخته نشوند و به همین دلیل برق با ارزان‌ترین قیمت، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مورد نیاز این نیروگاهها برای ادامه حیات، به آنها پرداخت شود.

«جلال محمود زاده»، نماینده مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با تاکید بر اینکه، علت خرید برق با قیمت غیرواقعی از نیروگاههای خصوصی، نشان از ضعف مدیریت در وزارت نیرو است، گفت: متاسفانه وزارت نیرو بدون در نظر گرفتن تبعات نپرداختن معوقات نیروگاهها با نرخ واقعی و به موقع، در صنایع مختلف، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای ادامه حیات نیروگاهای خصوصی کشور و تولید برق شده است.

به گفته وی داشتن دیدگاه حاکمیتی در خصوص تولید انرژی  و نیروگاهها از سوی وزارت نیرو باعث شده است که نیروگاههای خصوصی از سوی این وزارت خانه، آن‌گونه که باید، به رسمیت شناخته نشوند و به همین دلیل برق با ارزان‌ترین قیمت، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مورد نیاز این نیروگاهها برای ادامه حیات، به آنها پرداخت شود.

به گفته وی این سنگ‌اندازی‌ها از سوی وزارت نیرو، مشکلات عدیده‌ای را برای تامین منابع مالی و به‌روزرسانی نیروگاههای بخش خصوصی رقم زده و باعث شده است تولید انرژی برای آنها به‌صرفه نباشد؛ که دود این مشکلات مستقیما بر چشم مردم خواهد رفت.

این نماینده مجلس با اشاره به ضعف عملکرد مدیریتی در وزارت نیرو در خصوص حمایت از نیروگاههای خصوصی، تصریح کرد: بر خلاف ایران در تمام دنیا صد در صد تولید برق از سوی بخش خصوصی تامین شده و نیروگاهها مورد حمایت کامل دولت‌های خود هستند.

محمودزاده با بیان  اینکه ما در بخش کشاورزی در روز به طور متوسط 4 ساعت قطعی برق داریم، اظهار کرد: زمانی که برق  پمپاژهای بخش کشاورزی قطع شود، از آنجایی که برخی از این پمپاژها عمومی هستند و آب یک مسیر 5 تا ده کیلومتری را طی می‌کند تا از طریق این پمپاژها وارد کانالها شود، زمانیکه قطعی برق اتفاق می‌افتد تمامی آب ذخیره شده در کانال تبخیر شده و یا به هر طریق از دسترس کشاورزان خارج می شود. و پس از وصل شدن برق یک زمان 5 ساعتی لازم است تا پمپاژها به شرایط قبل برگردند.

در پایان به گفته عضو کمیسیون منابع طبیعی، با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خشک است و کمبود منابع آبی ، کاهش نزولات آسمانی، و کاهش بارندگی یکی از بزرگترین مشکلات کشور است؛ مدیریت غلط وزارت نیرو باعث قطعی برق در بخش کشاورزی و هدر رفت مقادیر بالای آب در این بخش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha