کد خبر 201517
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «حیات» بیان کرد؛

عدم تمایل به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، عامل پایین بودن بهره‌وری و به روز نبودن نیروگاهها

عدم تمایل به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، عامل پایین بودن بهره‌وری و به روز نبودن نیروگاهها

«بهروزی فرد» گفت: بر اساس اصل 44 احداث نیروگاههای جدید به بخش خصوصی واگذار شده است و دولت مجاز به مشارکت در احداث نیروگاههای جدید نیست، که این امر حضور بخش دولتی را در این حوزه با محدودیت‌هایی روبرو است.

«بهروزی فرد»، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ گفت: نیروگاهای ایران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، از جمله این مشکلات پایین بودن بهره‌وری نیروگاهای کشورمان در مقایسه با دیگر نیروگاههای جهان است.
این کارشناس در ادامه به روز نبودن نیروگاهها از لحاظ تکنولوژی را یکی دیگر از نواقص و مشکلات بزرگ در این عرصه دانست و عنوان کرد: استفاده نکردن از تکنولوژی روز و سیکل ترکیبی باعث شده است که راندمان نیروگاهای در ایران به شدت پایین باشد.
وی در ادامه با اشاره به تفصیر اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: به واسطه این اصل که اجازه مشارکت دولت را در احداث نیروگاههای جدید نمی‌دهد، دست دولت در خصوص نیروگاهها به شدت بسته شده است. چرا که  براساس این اصل احداث نیروگاههای جدید به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گفته این کارشناس حوزه انرژی از آنجایی که بخش خصوصی امکان بیشتری برای سرمایه‌گذاری در قسمت‌های دیگر اقتصادی کشور دارد، تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش احداث و راه‌اندازی نیروگاهها از خود نشان نمی‌دهد.

بهروزی فرد افزود: زمانیکه تنها تامین کننده اولیه نیروگاهها دولت است، بخش خصوصی مجبور است سوخت و فراورده‌های طبیعی مورد نیاز خود را از دولت خریداری کرده و برق خود را نیز به دولت بفروشد.

وی در ادامه افزود: به فرض مثال زمانیکه دولت در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شود، نیروگاهها را مجبور می‌کند تا از نفت و گازوئیل برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده کنند، که این امر موجب آلودگی هوا می‌شود. از طرف دیگر دولت پس از خریداری برق از نیروگاهها پرداختی خود را با تاخیر انجام می‌دهد. با توجه به تمام این شرایط اگر شخصی نقدینگی قابل توجهی در کشور داشته باشد ترجیح می‌دهد در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده و نفع بیشتری ببرد. 
به گفته این کارشناس انرژی، با توجه به مشکلات عدیده‌ در ظرفیت نیروگاهها، مصرف انرژی و گرمای شدیدی که برای تابستان پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود، یقینا کشورمان تابستان سختی را تجربه خواهد کرد. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه راهکار کوتاه مدتی برای بهینه‌سازی انرژی وجود ندارد، تصریح کرد: با در نظر گرفتن راهکارهای میان مدت و بلند مدت و به روز کردن نیروگاههای موجود در کشور، با توجه به‌ روزرسانی این نیروگاهها هم سطح با تکنولوژی روز دنیا می‌توان تا حدودی از بحران موجود در تامین انرژی کاسته و به مدیریت آن پرداخت 

این کارشناس انرژی در پایان بهینه‌سازی مصرف انرژی با حفظ و افزایش رفاه مردم در کشور را بهترین راه میان مدت مدیریت انرژی در کشور دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha