کد خبر 203774
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

مدیرعامل شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید انرژی تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو

ضرورت سرمایه‌گذاری در تولید انرژی تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو

«ریاحی » گفت: از آنجایی که تمام دنیا به سمت استفاده و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای انرژی‌های فسیلی می‌روند، ورود سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی و انرژی در کشور و ضرورت حمایت این مهم از سوی وزارت نیرو، می‌تواند اتفاق مثبتی در حوزه انرژی کشور باشد.

«رضا ریاحی»، مدیرعامل شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، با اشاره به جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ بیان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر تولید و سرمایه‌گذاری در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بیشتر شده است، از آنجایی که تمام دنیا نیز به سمت استفاده و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر به جای انرژی‌های فسیلی می‌روند، ورود سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی و انرژی در کشور به این عرصه می‌تواند اتفاق مثبتی در حوزه انرژی کشور باشد.
به بیان وی با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی منابع محدودی دارند، تمام جهان به سمتی می‌رود که از انرژی‌هایی که منابع نامحدودی دارند تولید برق کنند.

ریاحی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش تجدیدپذیر نسبت به حرارتی، نیازمند هزینه بیشتری است. از آنجایی که تعرفه‌های برق در کشور پایین است و درآمد کافی در این حوزه وجود ندارد، در بخش تجدیدپذیر نیز سرمایه‌گذاران با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و مشابه مشکلات موجود در نیروگاه های حرارتی، در بخش تجدید پذیر نیز وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی، بررسی و حمایت و رفع این مشکلات از سوی وزارت نیرو است.

مدیرعامل شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج گفت: چرا که در صورت نبود درآمد کافی سرمایه‌گذاران نیز میلی به ادامه حضور و فعالیت در این حوزه نداشته و منابع مالی خود را در حوزهای دیگر در داخل و یا حتی خارج از کشور سرمایه گذاری خواهند کرد.

به گفته ریاحی وزارت نیرو به علت درآمد کم و نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه ورود نکرده و بار را به شانه سرمایه‌گذار خصوصی می‌اندازد، بخش خصوصی نیز با امید برگشت اصل سرمایه وارد این حوزه شده است، ولی در صورت نبود سود کافی عده‌ای در این حوزه از لحاظ درآمد عملا فلج خواهند شد و نیروهای مفید کشور را با خطر ورشکستگی روبرو خواهند شد که آسیب این امر در بلند مدت متوجه چرخه اقتصادی کل کشور است.

به پیشنهاد این فعال صنعت برق؛ با افزایش قیمت برق، یا تامین منابع مالی مورد نیاز نیروگاهها از بخش‌های دیگر می‌توان کمک‌رسان نیروگاههای خصوصی بود و از زیان بیشتر این بخش جلوگیری کرد. 

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما و نیاز بیشتر کشور به برق، تصریح کرد: بنا بر اعلام وزارت نیرو ما در حال حاضر با ناترازی مصرف روبرو هستیم و تولید انرژی کشور کفاف مصرف کشور را نمی‌دهد.

ریاحی یادآور شد که در سال گذشته وزارت نیرو با جابه‌جایی بار، تلاش کرد برق مورد نیاز کشور را تامین کند؛ اما از آنجایی که بار پایه سالی 6 درصد رشد دارد، صرفا با جابه‌جایی بار نمی‌توان مشکل ناترازی برق در کشور را رفع کرد و نیازمند تولید بیشتر و کافی در این حوزه هستیم تا بار پایه به طور اساسی تامین شود. 
ریاحی در پایان افزود: عمده‌ترین مشکل موجود در عرصه نیروگاهی کشور موضوع سرمایه‌گذاری است و اگر بخواهیم صنعت برق در بخش تولید به بازدهی لازم برسد نیاز است که اقتصاد صنعت برق کیفیت لازم را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha