کد خبر 209763
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «حیات»:

امیدی به حمایت نهادهای بین‌المللی در مطالبه حق‌آبه نیست/ آمریکا عامل اصلی ندادن حق‌آبه ایران از سوی طالبان

امیدی به حمایت نهادهای بین‌المللی در مطالبه حق‌آبه نیست/ آمریکا عامل اصلی ندادن حق‌آبه ایران از سوی طالبان

فلاحی، با تاکید بر اینکه آمریکا، سیاست‌گذار اصلی، عدم پرداخت حق‌آبه ایران از سوی طالبان است، گفت: آمریکا با استفاده از طالبان به دنبال ایجاد و افزایش تنش در منطقه، برای تامین منافع خود است.

سارا فلاحی، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به مطالبه حق‌آبه ایران از کشورهای ترکیه و افغانستان، از سوی مقامات سیاست خارجی کشورمان، گفت: مبحث مهم و حیاتی مانند حق‌آبه که گستره وسیعی از اقلیم کشورمان را تحت‌تاثیر قرار داده و عرصه را بر ساکنان آن مناطق تنگ کرده است، با تذکرات شفاهی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان و آقای امیر عبداللهیان قابل حل نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آمریکا، سیاست‌گذار اصلی، ندادن حق‌آبه ایران از سوی طالبان است، تصریح کرد: آمریکا با استفاده از طالبان به دنبال ایجاد و افزایش تنش در منطقه برای تامین منافع خود است.

به گفته فلاحی، مقامات ایران باید از نقاط ضعفی که طالبان دارد استفاده کرده و با ایجاد محدودیت برای این گروه، آنها را وادار به آزادسازی حق‌آبه کشورمان کنند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به هشت میلیون نفر از اتباع افغانی در کشور ما حضور داشته و مشغول به زندگی هستند. طالبان اگر خود را حاکم مشروع این افراد می‌داند، باید به فکر سرنوشت این افراد باشد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در ادامه این مطلب تصریح کرد که، نمی‌شود هشت میلیون نفر از اتباع این کشور، که بسیاری از آنها نیز به صورت غیر مجاز در خاک ما حضور دارند، در ایران حضور داشته و از تمامی امکانات اقتصادی، اجتماعی و... حقوق مردم کشورمان بهره‌مند شوند و طالبان در عمل با زیر پا گذاشتن قوانین، حقوق حقه ملت ایران را نادیده گرفته و با بستن مسیر حق‌آبه کشورمان، اسباب زحمت و سختی مردم سیستان بلوچستان و.. را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر ابزارهای موجود، برای وادار کردن طالبان در خصوص جاری‌سازی حق‌آبه کشورمان، از سوی طالبان اظهار کرد: از آنجایی که بخشی از منافع اقتصادی طالبان و حکومت افغانستان در داخل ایران تامین می‌شود و با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه افغانستان، آنها نیازمند ایران و حمایت مقامات ایرانی هستند. بنابراین مقامات ایران از ابزارهایی که در اختیار دارند، باید بر اساس قوانین و توافق‌نامه موجود میان دو کشور، طالبان را تحت فشار قرار داده و وادار به جاری‌سازی حق‌آبه ملت و کشورمان کنند.

فلاحی در پایان با ابراز ناامیدی از عملکرد صحیح و مستمر نهادهای بین‌المللی در راستای مطالبه حق ملت ایران و جاری‌سازی حق‌آبه کشورمان از سوی طالبان، تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم، نهادهای بین‌المللی همزمان هم داورند، هم مربی و هم بازیکن. بنابراین ممکن است که در خصوص حق آبه ایران نیز در کنار طالبان قرار گیرند؛ اما  از آنجایی که مقامات ایرانی خود ابزار لازم را برای احقاق حق طبیعی مردم در خصوص حق ابه از طالبان و افغانستان دارند و می توانند  بخش عظیمی از اتباع افغانستان را که داخل خاک ایرا حضور داشته و کلی هزینه به مردم و کشور تحمیل می کنند را به افغانستان برگردانند، که قطعا مسئولیت امنیت، سلامت و سرنوشت انها بر عهده طالبان خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha