کد خبر 203637
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸

یادداشت/ بهاره بهرامی

شهرداری حریف زباله گردها نیست!

شهرداری حریف زباله گردها نیست!

تهرانی که قرار بود زمانی سرآمد باشد، اکنون با حضور کودکان زباله گرد در حال نمایش چهره نازیبایی از شهر است که نشان از عدم توان مدیریت شهری و به ویژه شهرداری در کنترل این آسیب اجتماعی دارد.

روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده توزیع گروهی زباله گردها توسط یک کامیون در یکی از مناطق پایتخت است!

فی الواقع محال است در معابر شهر تهران قدم بزنیم و چشممان به زباله گردهای ژولیده نیفتد. تهی دستانی که با کیسه هایی بزرگ در کوچه پس کوچه های شهر قدم می زنند و برای تفکیک این طلای کثیف محدوده های سطل های زباله را آلوده و بستر تجمع موش های موذی را فراهم می کنند.

افرادی که با دستمزدی ناچیز با خیابان گردی خود درآمدی معادل یک ششم بودجه شهر تهران را برای مافیای زباله گردی به ارمغان می آورند.

این روزها زباله گردها با رشد قارچ گونه خود مدیریت شهری را با چالش رو به رو کرده اند و به سند محکمه پسندی تبدیل شده اند برای اثبات عدم توانایی شهرداری تهران در راستای مقابله با مافیای پسماند!

مگر می شود پس از غریب به دو سال از تشکیل مدیریت شهری جدید هیچ اقدام مثمر ثمری در جهت جمع آوری زباله گردها صورت نگیرد؟

مگر آقای شهردار آبان ماه سال گذشته وعده نداد زباله گردهای تهران سه ماهه از سطح شهر جمع آوری می شوند؟

مگر فروش زباله در کشور جرم نیست؟ پس چرا  نهادهای مربوطه با آن مقابله نمی کنند؟

در واقع کلونی زباله گردها از سرمایه های کثیف و میلیاردی شهری ارتزاق می کند که حذف این مافیا از چرخه جمع آوری زباله می توانست بودجه بالایی را در شهر زنده کند که به بهسازی معابر و اماکن و نوسازی ناوگان حمل و نقل که سال هاست ار فرسودگی رنج می برد، اختصاص یابد.

تهرانی که قرار بود زمانی سرآمد باشد، اکنون با حضور کودکان زباله گرد در حال نمایش چهره نازیبایی از شهر است که نشان از عدم توان مدیریت شهری و به ویژه شهرداری در کنترل این آسیب اجتماعی دارد.

براساس پژوهش های دو سال پیش، بیش از 14 هزار زباله گرد در تهران وجود دارد! یعنی 14 هزار نفر سبب ایجاد آسیب های اجتماعی گسترده در شهر هستند.

شغل پر درآمدی که با به کارگیری کودکان و مهاجران افغان دست های پشت پرده را هر روز قدرتمند تر می کند و درآمد هایی معادل یک فساد بزرگ بانکی را برایشان به ارمغان می آورد.

قطعا که مسئولان حوزه شهری و نظارتی با بالگرد در سطح شهر تردد نمی کنند و در هر ساعتی از شبانه روز می توانند زباله گردهای ژولیده و سطل های واژگون شده زباله را ببینند.

فارغ از اینکه حضور این افراد چه چهره زننده ای از شهر را در ذهن شهروندان و توریست ها تداعی می کند، شیوع بیماری ها و فعالیت های مجرمانه و در پی آن تاثیر منفی بر اقتصاد محلات سوغاتی مافیایی است که باید هرچه سریعتر با آن ها برخورد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha