کد خبر 204172
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

حجت الاسلام غلامرضا عادل در گفتگو با «حیات»:

چرا تعداد امامزادگان بیشتر می‌شود؟

چرا تعداد امامزادگان بیشتر می‌شود؟

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: از آنجا که قبل و ابتدای انقلاب هیچ ارگانی برای ساماندهی امامزادگان فعالیتی نداشتند، آماری که ابتدای انقلاب راجع به تعداد امامزادگان ارائه می شد با آماری که اکنون ارائه می شود، متفاوت است.

حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره ثبت تعداد امامزادگان در این سازمان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات، بیان داشت: 8767 امامزاده در بقاع متبرکه سازمان اوقاف ثبت شده اند، یک شبهه ای همواره مطرح شده است که چگونه آماری که ابتدای انقلاب راجع به امامزادگان ارائه می شد با آماری که اکنون ارائه می شود، متفاوت است. این موضوع طبیعی است؛ زیرا قبل و ابتدای انقلاب هیچ ارگانی برای ساماندهی امامزادگان فعالیتی نداشت.

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز قبل از انقلاب در این راستا فعالیتی نمی‌کرد و اطلاعات و آمار دقیقی از بیشتر امامزادگان وجود نداشت. بر همین اساس در دهه اخیر کاری بسیار جدی در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام گرفت و کل بقاع متبرکه و امامزادگانی که در سطح کشور بودند شناسایی شدند؛ خیلی از مکان هایی نیز بودند که قرار بود به عنوان امامزاده ثبت شوند که شاید در بین مردم معروف و نامدار نیز بودند، ولی سازمان اوقاف نپذیرفت؛ زیرا ملاک هایی که سازمان اوقاف به لحاظ تاریخی و استنادی می‌توانست به آن اظهار کند وجود نداشت. 

حجت الاسلام عادل با اشاره به آرامگاه امامزادگان در بقاع متبرکه گفت: آن چه که بعد از پایش و جمع بندی، ارزیابی دقیق و خلاصه استفاده از اطلاعات تاریخی به دست آمد این است که اکنون 8767 بقعه متبرکه در سطح کشور داریم البته در بعضی از این بقاع تعداد بیشتر از یک امامزاده می‌باشند. به عنوان مثال امامزاده ای به نام چهل تنان معروف است و مشخص است در یک بقعه این تعداد امامزاده آرام گرفته اند.

چرا تعداد امامزادگان بیشتر می‌شود؟

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره رسیدگی به امامزادگان افزود: رسیدگی به امامزادگان جزو اولویت های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است، البته بیشتر کارها را به صورت مردمی پیش می‌بریم و بودجه دولتی برای این موضوع وجود ندارد، هیات‌های امنا، خیرین و  در ابعاد مختلف نیز فعالیت های فرهنگی به امامزادگان رونق می دهد، گاهی نیز ساخت و توسعه فضای فیزیکی امامزاده است که به آن توسعه می‌بخشد و در همه ابعاد کار در حال انجام است.

حجت الاسلام عادل در پایان گفت: رسیدگی به همه امامزادگان و بقاع متبرکه انجام می شود که البته ممکن است شدت کار در برخی امامزادگان سریع تر یا کند تر پیش برود اما در نهایت دفتر فنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای همه امامزادگان طرح های جامعی را طراحی می‌کند که خیلی جاها نیز این کار انجام گرفته است و توسعه ها نیز در طرح جامعی صورت گرفته است. امیدواریم بتوانیم شاهد شکوفایی همه بقاع متبرکه در سطح کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha