کد خبر 209795
۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف در ماه محرم/ استقرار 800 هیئت در امامزادگان

تشریح برنامه‌های سازمان اوقاف در ماه محرم/ استقرار 800 هیئت در امامزادگان

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در راستای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه بیش از 800 هیئت مذهبی در امامزادگان مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری تبیین «ویژه برنامه های بصیرت عاشورایی  و اجرای طرح شمیم حسینی در امامزادگان و بقاع متبرکه» گفت : در ایام دهۀ اول محرم و اربعین حسینی ویژه‌ترین برنامه‌ها را در سازمان خواهیم داشت. علاوه بر ظرفیت موقوفات، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزاده‌ها ظرفیت خوبی را جهت استقبال عزاداران در اختیار دارند. موضوعات بسیار متنوع و پرتکراری را در موقوفات در باره سیدالشهداء در سازمان اوقاف و امور خیریه داریم، لذا مجموعه سازمان اوقاف شبانه روز خودش را با امام حسین (ع) سپری می کند.

وی افزود: همه کسانی در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کنند چه در مجموعه فرهنگی و چه در سایر واحدهایی که پشتیبان هستند از سه رکنی که سازمان اوقاف به عنوان فعالیت‌های اصلی خودش دارد که در حفظ موقوفات، بهره‌وری موقوفات و اجرای نیت موقوفات تمام خودش را به عنوان سرباز سیدالشهداء (ع) تلقی می‌کند.

حجت الاسلام عادل گفت: در این ایام دهه اول ماه محرم و منتهی شدن این ایام به اربعین حسینی، ویژه‌ترین برنامه‌ها را در مجموعه سازمان اوقاف خواهیم داشت. علاوه بر ظرفیت موقوفات، بحث بقاع متبرکه در آستان مقدس امامزادگان هم با توجه به برکت عشق و ارادتی که مردم به اهل بیت (ع) داشتند ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کردند و حضور مردم و هیأت‌های مذهبی در این ایام در امامزادگان و ظرفیت و برنامه ریزی هایی که فراهم شده است، به امید خدا شاهد اجرای برنامه‌های خوب بر پایه مراسمات عزاداری مطلوب همراه با بصیرت افزایی، معرفت افزایی و تقویت بنیان انقلاب اسلامی در این ایام خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای دو ویژه برنامه با عنوان شمیم حسینی و بصیرت عاشورایی در ایام محرم تصریح کرد: یکی از ویژه برنامه ها در این ایام برنامه شمیم حسینی است که به منظور حمایت از هیئت های مذهبی و حمایت از جلسات عزاداری طراحی شده است. از هیئت‌های عزاداری مرسوم یا هیئت‌هایی که در مساجد و امامزادگان مستقر هستند حمایت صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام عادل گفت: در مجموع امسال طبق برنامه ریزی که عمدتا در دهه اول محرم  و همچنین در دهه آخر ماه صفر و اربعین انجام شده است، بالغ بر 13000 هیئت، مسجد و بقاع متبرکه مورد حمایت قرار خواهند گرفت، همچنین نزدیک به 150 میلیارد تومان به جز تبرعات مردمی، در سطح کشور هزینه خواهد شد.ان شاء الله در ایام فاطمیه هم این کار استمرار پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: 60 میلیارد تومان برای طرح شمیم حسینی در دهه اول محرم و صفر و 90 میلیارد تومان نیز برای اربعین حسینی هزینه می‌شود.

وی  افزود: بیش از 200 هیأت شاخص چه در شهرتهران و چه در باقی شهرهای کشور و در مراکز استان‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت که البته هزینه های زیادی را به عهده خواهند داشت که بخشی از هزینه ها توسط سازمان اوقاف مورد حمایت قرارمی‌گیرد. بخشی از هزینه‌ها از محل موقوفات است. در راستای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه بیش از 800 هیئت مذهبی در امامزادگان مستقر شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به ویژه برنامه بصیرت عاشورایی گفت: در راستای طرح بصیرت عاشورایی؛ اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی و مراسم های عزاداری در 3293 بقعه متبرکه در قالب 22605 برنامه اجرا خواهد شد.

وی افزود: بحث فضاسازی و تبلیغات محیطی پیرامون بقعه و سیاهپوش نمودن صحن ها و شبستان ها انجام گرفته که خودش برنامه مهمی است که در آرایش فضا تاثیرگذار می‌باشد.

حجت الاسلام عادل با اشاره به تعویض پرچم امامزادگان به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم نیز بیان داشت: مراسم تعویض پرچم امامزادگان با بیرق عزای حسینی امروز اول محرم برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری همایش سراسری شیرخوارگان حسینی گفت: ویژه برنامه بعدی اجرای همایش سراسری شیرخوارگان حسینی را شاهد هستیم که این برنامه در 800 امامزاده روز جمعه 30 تیرماه برگزار خواهد شد. همچنین اجرای ویژه برنامه «احلی من العسل» همایشی ویژه نوجوانان حسینی در 700 بقعه متبرکه در روز ششم محرم الحرام روز دوشنبه دوم مردادماه سال جاری با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح دیگر برنامه های این سازمان بیان داشت: برنامه‌های دیگر طرح «بصیرت عاشورایی» شامل این موارد است: اجرای مراسم روز تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان در بقاع متبرکه، برنامه‌ریزی جهت اقامه با شکوه نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا، برگزاری «همایش رهروان زینبی» ویژه بانوان مصادف با 12 محرم روز یکشنبه 8 مردادماه، اعزام 915 نفر مبلغ اعزامی از قم و همکاری با 2100 نفر از مبلغان بومی استان‌ها، برپایی خیمه‌های معرفت در ایام محرم و صفر با حضور مبلغین، برپایی مراسم چهارپایه‌خوانی در صحن بقاع با حضور دسته‌جات عزاداری، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و حضور در بقاع ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، استقرار 800 هیأت شاخص در امامزادگان، راه‌اندازی و تشکیل هیأت نوجوانان در بقاع متبرکه از دیگر برنامه های این سازمان می باشد.

حجت الاسلام عادل با اشاره به پخش زنده مراسم‌های محرم گفت: با توجه به اینکه برخی امکان حضور در مراسم ها برایشان فراهم نیست، بستر فضای مجازی نیز به صورت پخش زنده مراسم‌های شاخص از رسانۀ ملی و استانی و مجازی پوشش داده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: راه‌اندازی پویش سراسر «هر خانه یک حسینیه» و اجرای سنت حسنۀ «روضه‌های خانگی» از دیگر برنامه های ما می‌باشد. همچنین کتابی با عنوان «حسینیه امام» که مطالب این کتاب طبق سخنرانی هایی در حسینیه امام خمینی (ره) در مقابل رهبرمعظم انقلاب شده است از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha