کد خبر 206500
۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

حجت الاسلام موسوی متقی در گفتگو با «حیات»:

حضور مردم در امامزادگان افزایش پیدا کرده است/ آیا امامزادگان ظرفیت تبدیل قطب فرهنگی را پیدا کرده‌اند؟

حضور مردم در امامزادگان افزایش پیدا کرده است/ آیا امامزادگان ظرفیت تبدیل قطب فرهنگی را پیدا کرده‌اند؟

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بحث تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی مثل ساخت شبستان، صحن و دیگر کارهای عمرانی نیست. کارهای عمرانی را با کمیت ،متراژ و ..می توان حساب کرد، اثرات کار فرهنگی را باید با دیدی متفاوت مشاهده کنیم.

حجت الاسلام موسوی متقی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی گفت: مسئله فرهنگ یک مسئله کیفی و مدت دار است، کار فرهنگی چه به صورت تخریبی و منفی و چه یه صورت مثبت و سازنده در یک شب انجام نمی‌شود که تاثیر گذار باشد.

وی افزود: اگر ببینیم جامعه ای رو به انحطاط می رود، شاید از حدود پنجاه سال پیش شروع این انحطاط رقم خورده است که پس از مدت ها اثرات خود را بروز می‌دهد. همچنین جامعه ای که رو به رشد پیش برود نیز همینطور است و روند رشد جامعه زمان‌بر خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی متقی گفت: بحث تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی مثل ساخت شبستان، صحن و دیگر کارهای عمرانی نیست. کارهای عمرانی را با کمیت، متراژ و ..می‌توان حساب کرد، اما برای کار فرهنگی به عنوان مثال اینکه نتیجه بخواهیم چه میزان انس با قرآن در میان مردم افزایش یافته را نمی شود اندازه گیری کرد و با کارهای عمرانی قابل مقایسه نیست.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: اثرات کار فرهنگی را باید در جاهای دیگری مشاهده کنیم، شاید با توجه به این صحبت و دلیل، برخی بگویند این توضیح یک فرار است که البته این ایراد قابل قبول نیست در مباحث فرهنگی اعتقاد را مشاهده می کنیم، منتهی عملکردش را در جای دیگری باید ببینیم به عنوان مثال مردمی که با قرآن انس پیدا می کنند، در این افراد روحیه ایثارو فداکاری شکل می‌گیرد، وقتی ببینیم در زمان کرونا این کمک های مومنانه به چه میزان بوده یا در مراسم  شب های قدر مردم به چه میزان حضور داشتند همچنین خلوتی، شلوغی وحضور مردم در نماز عید فطر را می شود ملاک قرار داد.

وی ادامه داد: از یک طرف آمار طلاق می تواند برای ما سیگنال منفی باشد. جامعه ای که روبه معارف قرآن و اهل بیت است باید آمار طلاقش کاهش پیدا کند، وقتی ببینیم آمار طلاق، بزهکاری و آسیب های اجتماعی جامعه بالا می‌رود، نتیجه‌اش این است که در کار فرهنگی موفق نبوده ایم یعنی درست است که می‌گوییم کیفی است اما کیفی ها یک خروجی دارند که به کمیت منتج می‌شود. به عنوان مثال آمار طلاق جزو کمیت ها می‌باشد چون عدد است و اطلاع داده می شود که امسال چه تعداد آمار طلاق داشته ایم. یا تعداد نزاع های خیابانی و تصادفات جاده ای را با عدد و آمار ارائه می دهند.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شکل گیری آسیب های اجتماعی و افزایش آمار طلاق گفت: این آسیب ها نشانه ای دارد که یا فقر و یا مسئله جدا شدن افراد از معنویت می‌تواند علت آن باشد، اکنون سوال اینجاست که امامزادگان تا چه اندازه به قطب فرهنگی نزدیک شده‌اند در اول که این مسئله را دیگران باید نظر بدهند اگر از نظر من به عنوان مسئول باشد می‌گویم خیلی موفق شده‌ایم چون خیلی سعی کرده‌ایم برنامه هایمان را اجرا کنیم و مشاهده کردیم که اقبال مردم نیز بیشتر شده است.

حجت الاسلام موسوی متقی ادامه داد: یک روزی مردم برای رفتن به امامزادگان تنها به زیارت اهل قبور می‌آمدند و توسل یا زیارت می‌کردند، اما اکنون مدت حضور مردم در امامزادگان از ده دقیقه به حدود نیم ساعت رسیده است، وارد امامزاده که بشوند مراسمی باشد شرکت می‌کنند، غرفه پاسخگویی به سوالات شرعی، مشاوره، غرفه کودکان و نوجوانان، عرضه محصولات فرهنگی و... این فعالیت های جانبی که در بحث فرهنگی اضافه شده  است، دوام و مدت حضور مردم را در امامزادگان افزایش داده است.

وی گفت: مستند قطب فرهنگی شدن امامزادگان در 12 شهریور سال 1392 تدوین و بر دفتر معاونت فرهنگی نصب شد که امضای وزیر ارشاد آن دوره نیز بر آن ثبت است؛ این سند از آن دوره ابلاغ شده است؛ باید بررسی کرد که تا کنون چند درصد از مفادش عملیاتی شده است. یکی ازسندها که بنده نیز در تدوینش دست داشتم، درباره سیاست‌های امامزادگان بود که حرکت ایجابی نسبت به حرکت سلبی باید برتری داشته باشد. به عنوان مثال خانمی که حجابش مناسب نیست اجازه ورودش را  به امامزاده بدهند البته با دادن چادر و رعایت دستورات حجاب این اتفاق با نهایت احترام صورت بگیرد. یا به طور مثال استفاده مجاز از فضای مجازی نیز یکی از برنامه هایمان بوده که امروز می‌گوییم 800  امامزاده کانال دارند و فعالیت می‌کنند. یا برگزاری کلاس های سبک زندگی و از این دست فعالیت های فرهنگی را انجام داده ایم.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به عملکرد این سازمان نسبت به تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی گفت: تمامی موارد باید بازخواست شود و نسبت به بندهای سند، پرسش شود که به برنامه ها چگونه عمل شده است؛ زیرا در هر بند یک‌سری دستورات و راهکارها ارائه شده  است. طبق آیین نامه تا سال 1404 باید به تمامی برنامه ها جهت سند قطب فرهنگی شدن امامزادگان رسیدگی شود، ما نیز نشستی برگزار می‌کنیم تا اهالی رسانه مطالبه کنند و همه موارد اعم از رسیدگی ها و عدم رسیدگی‌ها بررسی شود و برای همه برنامه ها توضیحات خود را ارائه خواهیم داد و خود ارزیابی نیز خواهیم کرد.

حجت الاسلام موسوی متقی در پایان بیان داشت: از اهالی رسانه نیز خواستاریم که تفاوت برنامه های فرهنگی بقاع متبرکه از حدود 10سال گذشته تا به اکنون را بررسی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha