کد خبر 203617
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه:

«جشنواره سلاله» در سطح ملی برگزار می‌شود

«جشنواره سلاله» در سطح ملی برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: جشنواره سلاله در دو مرحله استانی و ملی برگزار می‌شود که ابتدا در سطح استانی برگزیدگان ‌انتخاب و سپس در سطح ملی به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری اولین جشنواره سلاله ضمن عرض تبریک ایام دهه کرامت، ولادت امام رضا (ع) و گرامیداشت روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: آستان‌های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه در راستای تحقق قطب فرهنگی و تبدیل شدن به پایگاهی برای ارائه انواع خدمات و فعالیت‌های برتر اجتماعی و مذهبی نیازمند اعتلاء و حرکت به سمت اهداف عالی می‌باشند. در سازمان اوقاف این افتخار را داریم که خدمتگزار باشیم ؛در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ امامزاده و بقاع متبرکه داریم که قطب فرهنگی کشور محسوب می‌شوند،خوشبختانه در برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشوری نیز به ظرفیت این اماکن مقدسه توجه شده است.

وی افزود: حرکت توسعه‌ای که این سال‌ها در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و زیرساخت‌ها امامزادگان و بقاع متبرکه رخ داده است بسیار چشمگیر بوده، مردم ارادت خاصی به این‌ اماکن دارند. با توجه به اعتقاد، علاقه و ارادتی که مردم کشورمان به امامزادگان و اماکن مقدس دارند، شاهد حضورشان در امامزادگان هستیم، از این رو مهم‌ترین جایگاهی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهد امامزادگان، بقاع متبرکه و این اماکن هستند.

حجت الاسلام عادل با اشاره به برپایی جشنواره سلاله برای اولین بار در میان امامزادگان بیان داشت: هر امامزاده پایگاه اطلاع‌رسانی دارد که براساس فراخوان و موضوعات موردنظر می‌توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند. هدف جشنواره هم معرفی خدماتی است که درامامزادگان صورت می‌گیرد و این امر باعث کیفی‌سازی خدمات می‌شود، این جشنواره در دو مرحله استانی و ملی برگزار می‌شود. ابتدا در سطح استانی برگزیدگان ‌انتخاب و سپس در سطح ملی رقابت ادامه پیدا می‌کند. ارسال آثار نیز تا ۱۵تیرماه خواهد بود و گزینش اولیه در مردادماه صورت می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری زمینه‌ای برای رقابت سالم و گام مؤثری در ارتقاء و کیفی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌ها محسوب گردیده و با ایجاد بستری مطمئن موجب ظهور و بروز استعدادها و توان‌مندی‌های این قوه و بالفعل می‌شود، ازاین‌ رو معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد، اولین دوره جشنواره فرهنگی و اجتماعی قرآنی و مدیریتی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه را با عنوان جشنواره سراسری سالانه با هدف معرفی ارزیابی و ارتقاء فعالیت‌ها و خط خدمات این آستان‌های متبرک برگزار نماید.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اهداف جشنواره سراسری سلاله گفت: از جمله اهداف این جشنواره معرفی هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌ها و خدمات آستان مقدس امامزادگان در حوزه‌های مختلف، ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیت‌ها و خدمات با ایجاد بستری مناسب برای رقابتی سالم و سازنده بین آستان‌های مقدسه، ایجاد ارتباطی پویا و تعاملی سازنده بین آستان‌های مقدسه، رسانه‌های جمعی و نخبگان و صاحب‌نظران فرهنگی و ایجاد زمینه انتقال تجربیات و ابتکارات، ارزیابی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی قرآنی و مدیریتی بقاع متبرکه می باشد.

حجت الاسلام عادل بیان داشت: جشنواره سلاله به‌صورت سراسری برگزار می‌شود و همه بقاع متبرکه تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه به تناسب ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های خود امکان حضور در جشنواره را دارند.

وی با اشاره به سطوح برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره سلاله در سه سطح مطابق با سطح‌بندی مصوب بقاع متبرکه برگزار می‌شود و بقاع متبرکه هر سطح در ارزیابی همان سطح حضور خواهد داشت، سطح یک(ملی)،سطح دو (استانی) و سطح سه (شهرستانی)می باشند که حدود 200 امامزاده در سطح یک ،340 امامزاده در سطح 2 و باقی امامزادگان در سطح 3 قرار دارند.

حجت‌الاسلام عادل با بیان مراحل برگزاری جشنواره گفت :جشنواره در دو مرحله استانی و سپس ملی برگزار خواهد شد به این شکل که در مرحله اول رقابت درون استانی بوده و برگزیدگان استانی در سطوح سه‌گانه به مرحله رقابت ملی راه خواهند یافت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مهلت ارسال آثار و شرکت در جشنواره تا 15 تیرماه 1402می باشد، همچنین داوری آثار در مرحله استانی از پایان مهلت ارسال آثار تا ابتدای مرداد ماه سال جاری خواهد بود.

وی افزود: داوری آثار در مرحله ملی نیز از پایان داوری استانی تا 15 مرداد ماه 1402 خواهد بود.

حجت‌الاسلام عادل با بیان جوایز این جشنواره اظهار کرد :جوایز جشنواره در  سطح ملی به‌ عهده ستاد مرکزی سازمان بوده و در سطح 1: رتبه اول :تندیس زرین جشنواره +لوح تقدیر +شصت میلیون تومان وجه نقد

رتبه دوم:لوح تقدیر +پنجاه میلیون تومان وجه نقد 

رتبه سوم: لوح تقدیر+ چهل میلیون تومان وجه نقد

در سطح دو: رتبه اول: تندیس زرین جشنواره+ لوح تقدیر+پنجاه میلیون تومان وجه نقد 

رتبه دوم:لوح تقدیر+چهل میلیون تومان وجه نقد

رتبه سوم: لوح تقدیر+ سی میلیون تومان وجه نقد

در سطح سه: رتبه اول: تندیس زرین جشنواره+ لوح تقدیر +چهل میلیون تومان وجه نقد

رتبه دوم: لوح تقدیر+ سی میلیون تومان وجه نقد

رتبه سوم: لوح تقدیر+ بیست میلیون تومان وجه نقد؛ اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: رتبه‌های بالا بر مبنای مجموع امتیاز حاصل از همه بخش‌ها و آیتم‌های ارزیابی تعیین خواهد شد، لیکن علاوه‌بر آن حسب تشخیص هیئت داوران بقاع متبرکه‌ی برتر به تفکیک در هر یک از بخش‌های فرهنگی،  اجتماعی، قرآنی،مدیریتی و بخش ویژه خلاقیت و ابتکار نیز معرفی و تجلیل خواهند شد.

حجت‌الاسلام عادل با بیان زمینه‌های شرکت در جشنواره گفت: در این دوره در چهار حوزه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، برنامه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی و برنامه‌ها و فعالیت‌های مدیریتی، فعالیت بقاع متبرکه مورد ارزیابی و داوری قرار خواهند گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به مراحل داوری گفت:در تمامی مراحل داوری معیارهای اصلی ارزیابی؛ کمیت و کیفیت اجرای برنامه، کمیت و کیفیت مخاطبین، نوآوری و خلاقیت در اجرا، تأثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی، صرفه‌جویی و بهره‌وری در هزینه‌ها از معیارهای اصلی ارزیابی این دور خواهند بود.

گفتنی است در پایان از پوستر «جشنواره سلاله» رونمایی شد.

«جشنواره سلاله» در سطح ملی برگزار می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha