کد خبر 201243
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

سعید وحیدی

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

خدمات درمانی رایگان، مساعدت های دارویی، افزوده شدن ۱۳ دستگاه دیالیز به تجهیزات درمان بیماران کلیوی و ورود یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بخشی از حمایت های خاص و ویژه دولت برای درمان بیماران خاص خراسان شمالی است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ خاص بودن همیشه هم به معنای خوب بودن نیست به گونه ای که اگر بیمار خاص باشید فارغ از رنج بیماری، دغدغه های دیگری نیز خواهید داشت.

دغدغه هایی که با افزایش هزینه‌های درمان گره خورده است و این هزینه‌ها را افرادی لمس می‌کنند که خودشان به یک نوع بیماری خاص مبتلا باشند.

این درد و رنج های پیدا و پنهان همیشه در بین فعالان این حوزه مطرح بوده و اگر خانواده‌های این بیماران مورد حمایت مالی دولت و یا بنیادهای مردمی قرار نگیرند، مشکلات اقتصادی گوناگونی گریبانگیر آنها می شود.

شمار این بیماران خاص و صعب العلاج در خراسان شمالی بر اساس آمارهای رسمی به ۶ هزار و ۵۰۰ نفر می رسد اما این تعداد فقط آمار بیمارانی است که دولت آنها را شناسایی کرده است.

از این تعداد؛ ۲ هزار و ۹۱۷ نفر بیمار دیابتی، ۲ هزار و ۳۷۰ نفر بیمار سرطانی، ۴۰۷ نفر بیمار ام اس، ۱۰۳ نفر بیمار هموفیلی، ۲۶۱ نفر بیمار دیالیزی، ۱۳۷ نفر بیمار پیوندی، ۹۷ نفر بیمار اوتیسم، ۶۶ نفر بیمار پی کی یو و ۳۳ نفر بیمار تالاسمی است.

گرچه مراکز خیریه غیردولتی برای تامین دارو و ادامه فرآیند درمان به این بیماران کمک می کنند، اما این کمک ها در حدی نیست که پاسخگوی همه نیازهای واقعی بیماران خاص باشد بنابراین نیاز است دولت برای رفع دغدغه های این بیماران نقش آفرینی کند.

نقش موثری که از نگاه دولت سیزدهم دور نماند و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را به تصویب رساند.

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص

دولت سیزدهم گام های جدی برای اجرایی شدن این موضوع برداشت و در آبان‌ماه ۱۴۰۱ صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر با پوشش ۲۶ بیماری خاص با تزریق بودجه پنج هزار میلیارد تومانی رونمایی شد.

اینک ۲۶ بیماری خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش این صندوق است و بر اساس آنچه مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گویند، قرار است تعداد این بیماری‌های تحت پوشش به مرور به ۴۴ مورد برسد.

حدود ۳۰۰ نوع بیماری نادر شناسایی شده وجود دارد که دولت سیزدهم بنا دارد چتر خدماتی خود به این نوع بیماران را با اضافه کردن لیست این بیماری ها در شمول خدمات صندوق بیماران خاص گسترده کند.

جدای از تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص که در صدد تسریع در رفع دغدغه های بیماران خاص است در یکسال اخیر دولت خدمات گوناگونی نیز برای یاری این بیماران انجام داده است که بازگویی آن خالی از لطف نیست.

خدمات درمانی رایگان بیماران خاص

مسوول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: بیماران سرطانی استان خدمات درمانی مناسب را در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد به صورت کاملا رایگان دریافت می‌کنند.

مهری فرشاد می افزاید: این بیماران خدمات شیمی درمانی، پرتو درمانی و خدمات پاراکلینیکی را در بیمارستان امام علی (ع) رایگان دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که ۹۰ درصد داروهای این بیماران، تحت پوشش‌های بیمه‌ای و رایگان است، ادامه می دهد: ۱۰ درصد سهم بیماران نیز، اگر خارج از توانایی مالی آن‌ها باشد مشمول سازمان غذا و دارو و بخش مددکاری معاونت درمان می‌شود.

مسوول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور می شود: صدور دفترچه بیماران خاص نیز برای این بیماران انجام می‌شود و پس از شناسایی بیمار توسط پزشک معالج به معاونت درمان ارجاع و سپس برای فرآیند صدور دفترچه بیماران خاص به بیمه معرفی می‌شوند.

فرشاد می گوید: خدمات قابل ارایه بسته به نوع بیماری متغیر است اما می توان به انجام دیالیز در طول هفته برای بیماران دیالیزی، دریافت خون و داروی ایرانی رایگان برای بیماران تالاسمی و هموفیلی، اقدامات پاراکلینیک رایگان یک یا دو بار در سال، دیالیز رایگان، ویزیت و برخی خدمات رایگان در بیمارستان‌های دولتی اشاره کرد.

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

مساعدت دارویی به ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه می گوید: سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال کمک هزینه دارویی به ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار خاص استان پرداخت شد.

دکتر سیدعلی وکیلی می افزاید: این نهاد سال ۱۴۰۰ نیز ۹ میلیارد ریال مساعدت دارویی به سه هزار و ۷۳۴ بیمار خاص و صعب‌العلاج استان پرداخت کرد.

وی با اشاره به تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص، می گوید: با توجه به تاسیس صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سازمان بیمه سلامت، بیماران برای پوشش هزینه‌های مربوط به بیماری خود باید به این صندوق مراجعه کنند اما تا زمانی که سازوکارهای اجرایی این امر فراهم شود، معاونت‌های غذا و دارو و درمان دانشگاه همچنان حمایت‌های مالی خود را از بیماران خاص خواهند داشت.

وکیلی تصریح می کند: کمک به بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص از مهم‌ترین وظایف این نهاد است به گونه ای که پیگیری و انجام فعالیت‌های تسهیل‌گری برای تامین داروهای مورد نیاز و پرداخت مساعدت‌های مالی به صورت مستمر انجام می‌شود.

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

اختصاص ۱۳ دستگاه دیالیز به مراکز درمانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می گوید: ۱۳ دستگاه دیالیز به ارزش ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مراکز درمانی استان اختصاص یافت.

دکتر جواد شاهین‌فر می افزاید: از این تعداد سه دستگاه برای راه‌اندازی مرکز دیالیز در راز و جرگلان و سایر دستگاه‌ها نیز برای توسعه مراکز دیالیز شیروان، جاجرم و بیمارستان امام علی(ع) بجنورد اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه عدالت در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی از اهداف دانشگاه علوم پزشکی است، تأکید می کند: پیگیری های لازم برای رفع کمبودهای درمانی استان بویژه مناطق محروم در حال انجام است.

تجهیز خراسان‌شمالی به دومین دستگاه شتاب‌دهنده

شاهین فر می گوید: اخیرا یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی استان با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار وارد خراسان شمالی شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی می افزاید: پیش از این تنها یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی در خراسان شمالی وجود داشت که پاسخگوی درمان بیماران خاص سرطانی نیازمند پرتودرمانی و با وزن بالا نبود.

وی ادامه می دهد: این دستگاه شتاب‌دهنده جزو پیشرفته ترین دستگاه ها است که برای درمان بیماران سرطانی در بیمارستان امام علی(ع) بجنورد راه اندازی خواهد شد.

مساعدت دولت؛ حاشیه‌ای امن برای بیماران خاص‌ خراسان‌شمالی

شاهین فر تصریح می کند: اینک حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی در خراسان شمالی وجود دارد که راه‌اندازی این دستگاه گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات و دردهای بیماران سرطانی استان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی یادآور می شود: همچنین دستگاه‌های جدید ام آی آر و سی تی اسکن پیشرفته نیز با اعتباری بالغ بر ۷۳۰ میلیارد ریال وارد استان شده است و به زودی در بیمارستان‌های استان بهره‌برداری می شود.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون هفت هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha