کد خبر 239959
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

33 سال از روز تلخ فوتبال گذشت؛

بزرگان فوتبال ایران از مظلومیت شهدای چوار می‌گویند

بزرگان فوتبال ایران از مظلومیت شهدای چوار می‌گویند

امروز سی و سومین سالگرد شهادت بازیکنان فوتبالی است که در بمباران زمین فوتبال در چوار مظلومانه به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ امروز 23 بهمن ماه سالروز شهادت 15 بازیکن فوتبال است که در سال 65 در چوار هدف بمباران جنگنده‌های عراقی قرار گرفتند، روزی که به عنوان روز صلح و فوتبال در تقویم ملی به ثبت رسیده است. به این بهانه صحبت‌هایی که برخی از چهره‌های مطرح فوتبال ایران در این خصوص با حیات انجام دادند را می‌خوانید:

حسن روشن، پیشکسوت فوتبال که چند سال قبل در سالروز این حادثه از محل بمباران و زمین فوتبال چوار بازدید کرده بود به حیات گفت: این هم یکی از اتفاقاتی بود که در جریان جنگ تحمیلی خیلی تلخ بود و کسانی که در آن دوره حضور داشتند و در جریان آن قرار گرفتند هرگز فراموشش نمی‌کنند. اتفاقات چند سال قبل بود که برای بازدید از محل این حادثه رفته بودیم. ماجرا از این قرار است که توپ از روی نقطه کرنر زده شد و دروازه‌بان آن را بغل گرفت و مشغول دویدن بود که این بمب منفجر شد و ترکش آن باعث شد سر دروازه‌بان از جایش کنده شود و چند قدم بدون سر به سمت جلو دوید و بعد از چند ثانیه نقش بر زمین شد. واقعاً آدم فکر چنین چیزی را می‌کند مو به تنش سیخ می‌شود که چقدر جنایت شد در حق این مردم بی دفاع. من پیشنهاد دادم وقتی می‌خواستند زمین آنجا را بازسازی کنند به یاد شهدای این حادثه چون اتفاق از نقطه کرنر شروع شده بود آنجا چمن را رنگ قرمز بزنند و کم کم این رنگ نارنجی شود و بعد به سبزی برسد به نشان اینکه این محل و کلا جامعه امروز ما با خون شهدا آبیاری شده است و این آرامشی که داریم را مدیون خون آنها هستیم.

همچنین سیدمهدی سیدصالحی در این خصوص به حیات گفت: ما هرچقدر از دینی که شهدا گردنمان دارند بگوییم کم گفته‌ایم و آرامش و آسایش و امنیت امروز را مدیون این عزیزانی هستیم که جانشان را کف دستشان گذاشتند و خودشان رفتند تا خاک و ناموس وطن نرود و این عمل واقعاً بزرگی است که باید تا می‌توانیم از آن بگوییم و صحبت کنیم. در شرایط جنگ هم متاسفانه حوادثی ایجاد شده که گواه مظلومیت ایران در این جنگ بوده است و یک نمونه آن همین حادثه چوار است که یک عده جوان غیر نظامی و بی سلاح را اینطور وحشیانه به شهادت رساندند و هرکس به حقانیت ایران در جنگ تحمیلی شک دارد حوادث این چنینی زیاد است که با رجوع به آن متوجه می‌شود حق و باطل کدام طرف بود.

محمدرضا مهدوی، پیشکسوت فوتبال که در سال‌های گذشته و در دیدارهای نمادینی که به صورت دوستانه برای یادبود شهدای مظلوم چوار در این شهر برگزار می‌شد همواره حضور داشته است، در گفتگو با حیات در مورد این حادثه اظهار کرد: این یک عمل وحشیانه و غیر انسانی بود که از سوی دولت صدام حسین شکل گرفت و یک سری جوان که فقط به دنبال فوتبال بازی کردن بودند و غیر نظامی بودند این چنین درگیر بمباران شدند. ما مدیون شهدا هستیم و این دین را به هیچ وجه نمی‌توانیم ادا کنیم. من خودم با افتخار 14 سال عضو تیم شهدای چوار بودم و در ترکیب این تیم مقابل تیم هنرمندان و استقلال و پرسپولیس و تیم‌های مختلف برای یادبود این شهدای عزیز و زنده نگاه داشتن نام و یاد آنها و مظلومیتی که بر آنها شکل گرفت به میدان رفتم و این موضوع باعث افتخار من است که به اندازه خودم سهم کوچکی در بزرگداشت این عزیزان داشتم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha