کد خبر 226825
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

رشد ۳۰ درصدی ابتلا به دیابت نسبت به پنج سال گذشته در ایران

رشد ۳۰ درصدی ابتلا به دیابت نسبت به پنج سال گذشته در ایران

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیابت روند رشدی دارد که به تبع آن هزینه‌های درمان برای نظام سلامت بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، افشین استوار رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت گفت: دیابت از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک بوده که حدود ۴۵۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده و تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی زنان ایرانی ۲ برابر مردان چاق هستند که از عوامل خطر ساز بروز دیابت است و بیش از ۵۰ درصد مردم فعالیت بدنی توصیه شده، را ندارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که  ۱۴ درصد ایرانی‌ها مبتلا به دیابت بوده که ۳۰ درصد رشد نسبت به پنج سال گذشته داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش سن سالمندی و اینکه چاقی شکمی در ایرانی‌ها بیشتر از مردم سایر کشورها است، دیابت نیز روند رشد خواهد داشت که به تبع آن هزینه‌های درمان برای نظام سلامت بیشتر می‌شود.

استوار در ادامه تصریح کرد: شعار دیابت با شناخت عوامل پر خطر و اقدام موثر در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌همین خاطر سمپوزیوم تازه‌های دیابت ۲۳ آبان‌ماه در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا مهاجر استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار به افزایش ابتلا به دیابت در کشور گفت: کسی که در معرض پیش دیابت است اگر قند ناشتا به ۱۲۰ بالا رود به دیابت مبتلا می‌شود.

به گفته وی افرادی زیادی به مراکز درمانی به علل مختلف از جمله بیماری قلبی مراجعه می‌کنند، در حالیکه مبتلا به دیابت بوده و از وجود آن بی‌خبرند، اگر درمان به‌موقع نشود منجر به کاهش هوشیاری و مرگ منجر می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد بیماران دیابتی منجر به زخم پا شده که در ۲۵ درصد آنها منجر به قطع پا می‌شود، افزود: باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های زیاد، یک چهارم افراد از بیماری دیابت خود بی‌خبرند و بسیاری از بیماران نیز با وجود آگاهی از بیماری خود، قند خونشان را بدرستی کنترل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری به علت چاقی است و پیر شدن جمعیت نیز نرخ شیوع دیابت را بالا می‌برد.

مهاجر همچنین گفت: به‌زودی انسولین جدید در ایران تولید می‌شود و از اواسط آذرماه در داروخانه‌ها موجود و به دست بیماران می‌رسد و نسبت به انسولین‌های قبلی، اثر بخشی آن طولانی‌تر است و بیمار در روز نیاز به دو بار تزریق دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha