کد خبر 226944
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

عزیزی خبر داد؛

ضرورت غربالگری بیماری با اندازه‌گیری قند خون از سن ۴۵ سالگی

ضرورت غربالگری بیماری با اندازه‌گیری قند خون از سن ۴۵ سالگی

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت:برای پیشگیری از بروز بیماری دیابت عدم مصرف دخانیات و بهبود رفتارهای غذایی ضرورت دارد.

فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، گفت: چاقی عمومی حدود ۳۸ درصد و چاقی شکمی حدود ۷۰ درصد در بین مردان شایع است. الان ۱۰۰۸ مقاله در حوزه لیپید در تهران منتشر شده اند. 

به گفته وی شیوع چاقی شکمی،  چاقی و به طور کلی افزایش وزن افرادی که در این مطالعه شرکت داشته‌اند، در مدت ۱۸ سال افزایش داشته است.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوع بیماری دیابت در شهرهای بزرگ تا ۱۵ درصد و در شهرهای کوچک و روستاها ۷ تا ۱۰ درصد است، ادامه داد:  دیابت نوع ۲ که اکثرا در افراد بالای ۲۰ سال ظاهر می‌شود حدود ۹۵ درصد کل دیابت را تشکیل می‌دهد و از آن جا که تا حدود ۵ سال بعد از شروع بیماری ممکن است علائمی نداشته باشد، غربالگری بیماری با اندازه‌گیری قند خون از سن ۴۵ سالگی هر سه سال یک بار در افراد سالم توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: این غربالگری در افرادی که علائم خطر دارند مانند سابقه دیابت فامیلی، چاقی و دیابت بارداری از سن ۲۰ سالگی ضروری است.

 عزیزی گفت: بهبود شیوه زندگی به منظورکاهش عوامل خطر ساز بیماری های غیر واگیر موضوع مهمی است. برای پیشگیری از بروز بیماری دیابت افزایش میزان فعالیت های بدنی، عدم مصرف دخانیات و بهبود رفتارهای غذایی ضرورت دارد.
در حالی که شاخص های بیماری های غیر واگیر رو به افزلیش است با آموزش های لازم و ارتقای سطح سواد سلامت افراد بروز دیابت تا ۳۵ درصد کاهش پیدا می کند. تغییر در شیوه زندگی سبب کاهش شیوع و بروز دیابت قندی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha