کد خبر 242706
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰

چهار برابر شدن افراد چاق از سال 1990/ تعداد افراد چاق فراتر از یک میلیارد نفر

چهار برابر شدن افراد چاق از سال 1990/ تعداد افراد چاق فراتر از یک میلیارد نفر

طبق یک مطالعه جدید، بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت انسان‌ها در جهان چاق هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، طبق نتایج یک مطالعه جدید، حالا بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت انسان‌ها در جهان چاق هستند. تعداد افراد مبتلا به چاقی از سال ۱۹۹۰ بیش از چهار برابر شده است. این معضل جهانی در کشورهای فقیرتر به‌شدت رو به افزایش است و نرخ آن در کودکان و نوجوانان سریع‌تر از بزرگسالان بالا می‌رود.

سازمان جهانی بهداشت سرپرست این مطالعه بوده و نتایج آن را در آستانه روز جهانی چاقی (۱۴ اسفند - ۴ مارس) در ژورنال Lancet منتشر کرده است. طبق آمار این گزارش، جمعیت افراد چاق از ۲۲۶ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۱ میلیارد و ۳۸ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. پیش از این، دانشمندان انتظار داشتند جمعیت چاق‌های جهان در سال ۲۰۳۰ به این عدد برسد.

طبق تخمین‌ها، ۵۰۴ میلیون زن بزرگسال و ۳۷۴ میلیون مرد بزرگسال در سال ۲۰۲۲ چاق بودند. این یعنی تعداد زنان مبتلا به چاقی دو برابر، و تعداد زنان مبتلا به چاقی از سال ۱۹۹۰ سه برابر شده است. تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی از ۳۱ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۱۵۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

این بیماری مزمن و پیچیده، ریسک بالاتر مرگ از سکته قلبی، دیابت و برخی سرطان‌ها را به‌همراه دارد. چاقی با افزایش ریسک مرگ در اثر ویروس کرونا نیز پیوند داشت.

کشورهای واقع در پُلی‌نِزی و میکرونزی اقیانوسیه، کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر از همه شاهد افزایش جمعیت چاق خود بوده‌اند. نرخ چاقی در این کشورها از بسیاری از کشورهای پیشرفته و ثروتمند اروپایی بالاتر است.


مقایسه جمعیت زنان چاق (بالا) و مردان چاق (پایین) در کشورهای جهان در سال‌های ۱۹۹۰ (چپ) و ۲۰۲۲ (راست):

چهار برابر شدن افراد چاق از سال 1990/ تعداد افراد چاق فراتر از یک میلیارد نفر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha