کد خبر 220111
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

واکسیناسیون آبله و شاربن در ۶۰۰ روستای کردستان آغاز شد

واکسیناسیون آبله و شاربن در ۶۰۰ روستای کردستان آغاز شد

 معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: از ابتدای مهر با همکاری مراکز مایه‌کویی دولتی و غیردولتی نوبت دوم عملیات مایه کوبی آبله و شاربن دامی به صورت کاملاً رایگان در ۶۰۰ روستا آغاز شد.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمدطاهر پارسافر، اظهار کرد: در این مرحله ۳۲ گروه عملیاتی کار واکسیناسیون واحدهای دامی روستایی و اپیدمیولوژیک دامی را انجام می دهند و حدود یک میلیون نوبت سر انواع دام علیه این بیماری‌ها مایه‌کوبی می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به مخاطرات بهداشتی این ۲ بیماری برای انسان و دام و خسارت‌های اقتصادی زیاد، واکسیناسیون علیه آن از اهمیت زیادی برخوردار است و از دامداران استان درخواست می شود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

پارسافر ادامه داد: با انجام این حجم عملیات، کل جمعیت حساس دامی و واجد شرایط استان واکسینه می شود.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تاکید کرد: واکسیناسیون یکی از مهمترین اقدامات اجرایی برای تامین امنیت بهداشتی دام است و برای بیماری های استراتژیک واکسن به صورت رایگان و یا یارانه‌ای در اختیار دامداران استان قرار می‌گیرد.

واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری های بروسلوز، شاربن، هاری، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، کزاز و شاربن علامتی، طاعون، تب برفکی، سل، آبله، آنتروتوکسمی، قانقاریا و آگالاکسی و دیگر بیماری ها سالانه به صورت رایگان با همکاری اکیپ های بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha