کد خبر 201450
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

از فردا؛

آغازمایه کوبی دامها در مقابل بیماری طاعون

آغازمایه کوبی دامها در مقابل بیماری طاعون

مایه کوبی دامهای سبک در مقابل بیماری طاعون نشخوارکنندگان از فردا چهارشنبه (۲۰ اردیبهشت) در استان کرمانشاه آغاز می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از بیماری های واگیردار در بین دامهایی همچون گوسفند و بز است که قابلیت انتقال بین مرزی دارد.

مجید همتی تب، ترشحات چشم و بینی، تورم و زخم دهان، ذات الریه و اسهال را از مهمترین  علائم این بیماری عنوان کرد و گفت: ابتلاء دام به این بیماری تلفات، تحمیل هزینه های درمان و کاهش تولید را به دنبال دارد و موجب خسارات اقتصادی زیادی در صنعت دامپروری می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه   واکسیناسیون  را مهمترین راهکار پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و افزود: اداره کل دامپزشکی کرمانشاه از فردا ( چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت)، واکسیناسیون سراسری جمعیت دام سبک را در  استان آغاز می کند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیر امسال حدود ۳ میلیون راس دام سبک استان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی به صورت کاملاً رایگان واکسینه شوند.

طبق مطالعات و بررسی های به عمل آمده بیماری PPR ( طاعون نشخوار کنندگان) از بیماری هایی است که با انجام مایه‌کوبی، مراقبت و سایر اقدامات در بستر فعلی کشور قابلیت ریشه‌کنی را دارد.

دامداران و عشایر در صورت مشاهده علائم بیماری به نزدیکترین اداره دامپزشکی در سطح استان مراجعه و یا موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha