کد خبر 200380
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد:

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خبر داد:

پوشش ۹۵ درصدی واکسیناسیون دام و طیور استان اصفهان

به گزارش گروه استان های حیات؛ مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از پوشش ۹۵ درصدی  واکسیناسیون دام و طیور استان خبر داد و  گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی کاهش‌یافته و به ۱۰۶ مورد رسیده و ۱۷ میلیون و ۴۹۰ هزار نوبت واکسن تزریق شده است. همچنین بیماری آبله گوسفند و بز در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۵ درصد کاهش‌یافته، اما کانون بیماری‌های هاری ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سیدرضا موسوی امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اعلام اینکه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در عرصه تولید جایگاه ممتازی دارد، اظهار کرد: اصفهان دارای رتبه اول تولید شیر خام، گوشت بوقلمون و تخم‌مرغ، رتبه دوم گوشت شترمرغ، رتبه پنجم گوشت مرغ، رتبه سوم عسل و رتبه چهارم گوشت قرمز است و ۲۸ شهرستان، ۱۲۱ شهر، ۲ هزار روستا را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت برجسته دامپزشکی در حوزه سلامت و پیشگیری، افزود: اکنون استان اصفهان دارای ۴۵۰ هزار رأس گاو و گوساله، پنج هزار نفر شتر و ۵۸۵۰ مرکز دامی و جمعیت گوسفند و بز استان برابر با ۳.۱ میلیون و جمعیت اسب و تک سمی‌ها برابر با ۵.۴ هزار است.

با اعلام اینکه تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی کاهش‌یافته است، گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی کاهش‌یافته و به ۱۰۶ مورد رسیده و ۱۷ میلیون و ۴۹۰ هزار نوبت واکسن تزریق شده است. در این ۵ سال اخیر استان اصفهان به‌صورت متوالی با آنفلوانزا فوق‌حاد پرندگان درگیر بود و تلفات بسیاری وارد شد، اما در حال حاضر هیچ آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان گزارش نشده است. همچنین بیماری آبله گوسفند و بز در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۵ درصد کاهش‌یافته، اما کانون بیماری‌های هاری ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه افزایش تعداد کانون‌های بیماری هاری در سگ و گربه هشدار جدی است، تصریح کرد: براین‌اساس باید برای کنترل بیماری و سلامت سگ و گربه اقدامات مفیدی انجام شود. کارمندان دامپزشکی برای انجام واکسیناسیون دامی دچار آسیب‌های متعددی می‌شوند، اما شغل دامپزشکی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود.

وی پوشش واکسیناسیون دام و طیور استان را بیش از ۹۵ درصد دانست و بیان کرد: در این سال ۱۸۶ هزار و ۷۶۷ مورد تست سل، ۱۸۴۸ مورد خون‌گیری گوسفند و بز و ۱۸۰ هزار و ۲۵۰ مورد خون‌گیری گاو انجام شده است. در سال ۱۴۰۱، ۷۳۰ میلیون دوز واکسن به طیور گوشتی، بوقلمون، پولت تخم‌گذار، جوجه یک‌روزه تخم‌گذار و جوجه یک‌روزه مادر گوشتی تزریق شد.

موسوی از تشدید میزان نظارت‌های انجام شده بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، در قالب طرح‌های نوروز، ماه مبارک رمضان، عید قربان و دهه ابتدایی ماه محرم در سال گذشته خبر داد و گفت: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ و ساماندهی کیفیت بهداشتی شیر خام نیز از دیگر طرح‌های مفیدی بود که در سال ۱۴۰۱ اجرا شد. گفتنی است از ۵۵۰۰ تن شیر خامی که به‌صورت روزانه در استان تولید می‌شود، ۴ هزار تن به‌صورت صنعتی است و ۷ واحد از اداره کل دامپزشکی استان به‌منظور صادرات کد (آی آر) دریافت کرده‌اند.

وی با اعلام اینکه استان اصفهان در عرصه صادرات فرآورده‌های لبنی از جمله شیرخشک، کره، خامه و پودر آب‌پنیر بسیار توانمند است، افزود: حدود  ۴۷۸ هزار تن صادرات در سال ۱۴۰۱ انجام شده است. پنجه و پای مرغ به کشورهای هنگ‌کنگ، ویتنام، تایلند و غنا، تخم‌مرغ به کشورهای عراق، قطر و افغانستان، شیرخشک به کشورهای گرجستان، ترکمنستان، سوریه و ارمنستان و ماهی تازه به کشورهای کویت، امارات و قطر، صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان جمع کشتار دام استان در سال گذشته را برابر با ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۵۵ رأس دام سبک، سنگین، شتر و شترمرغ است دانست و اضافه کرد: از این آمار، ۲۲۲ هزار و ۸۲۵ کیلوگرم حذف شد. همچنین با دستور مقام قضائی ۴۴۶ هزار و ۴۳۲ کیلوگرم معدوم‌سازی فرآورده‌های خام دامی غیرقابل‌مصرف در سطح عرضه انجام شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در کشتارگاه‌های طیور استان ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۷۹ قطعه، کشتار صورت‌گرفته که ۳۶۷ هزار و ۶۷۸ قطعه در کشتارگاه به دلایل مختلف از جمله بیماری‌ها از چرخه خارج شدند.

موسوی با اشاره به افراد شاغل در دامپزشکی، خاطرنشان کرد: در اکیپ‌های تحت نظارت دامپزشکی از جمله  مسئول فنی و ناظر بهداشتی ۵۴۰ نفر فعال هستند. حدود ۸۴ نفر در مراکز عرضه، ۱۵۰ نفر در کارخانه‌ها، ۱۳۸ نفر در کشتارگاه‌ها و میادین دام، ۵۳ نفر در مراکز جمع‌آوری شیر، ۹۸ دکتر دامپزشک در مرغداری، دامداری‌ها و پرورش ماهی و ۱۸ دامپزشک در سردخانه‌های نگهداری فرآورده‌های خام دامی فعالیت می‌کنند.

وی  اظهار کرد: همچنین ۹۶ نفر دامپزشک به‌صورت تمام‌وقت و ۱۸ نفر به‌صورت نیمه‌وقت به امور درمانی فعال هستند و  ۴۱ نفر در درمانگاه‌های عمومی دامپزشکی فعالیت می‌کنند و به‌صورت تخصصی ۵۹ نفر دامپزشک به‌صورت تمام‌وقت و ۶۶ نفر به‌صورت نیمه‌وقت در درمانگاه‌های تخصصی فعالیت دارند.

وی در خاتمه با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار مجموعه دامپزشکی فعال‌تر کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان مجوزهای لازم صادر شود، گفت: اکنون حدود ۳۵ کارخانه تولیدکننده دارو، شش شرکت واردکننده، سه شرکت پخش سراسری، ۱۹ شرکت پخش استانی، ۲۸ آزمایشگاه، ۱۲۵ داروخانه، سه پلی‌کلینیک و دو بیمارستان تحت پوشش اداره کل دامپزشکی استان مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha