کد خبر 219323
۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴

اوکراین: عضویت کامل ما در اتحادیه اروپا برای این اتحادیه مشکل‌ساز نخواهد بود

اوکراین: عضویت کامل ما در اتحادیه اروپا برای این اتحادیه مشکل‌ساز نخواهد بود

نخست‌وزیر اوکراین با وجود درخواست‌های مکرر این کشور از متحدان اروپایی‌اش برای کمک‌های نظامی در جنگ با روسیه و اذعان پارلمان آن به افزایش کسری بودجه، گفت که عضویت کامل کشورش در اتحادیه اروپا نه‌تنها دردسرساز نخواهد بود، بلکه از نظر اقتصادی و نظامی کمک‌کننده نیز خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین امروز در گفت‌وگویی با نشریه پولیتیکو گفت که کشورش در صورت عضویت کامل در اتحادیه اروپا می‌تواند  از نظر نظامی و اقتصادی به این نهاد اروپایی کمک کند.

شمیهال با اشاره به حوزه‌هایی مانند اقتصادی، دفاعی، امنیتی و انرژی گفت: اوکراین به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا برای آن مشکل‌ساز نخواهد بود. بلکه برعکس، به حل‌وفصل بسیاری از مسائل پیچیده در اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.

اوکراین که پارلمان آن انتظار افزایش کسری بودجه این کشور تا ۴۳ میلیون دلار را دارد، در ژوئن سال گذشته از اتحادیه اروپا وضعیت نامزدی دریافت کرد.

نخست‌وزیر اوکراین همچنین به پولیتیکو گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا در مدت دو سال آتی به اوکراین عضویت کامل اعطا کند.

او با افزودن این که اوکراین با عضویت درجه دو موافقت نخواهد کرد، اظهار داشت: دولت اوکراین در حال به کار بستن حداکثر تلاش خود برای انجام دادن اصلاحات است.

او گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا پیشرفت اوکراین در این زمینه را در گزارش سالانه وضعیت گسترش اتحادیه اروپا در اکتبر تایید کند.

اظهارات نخست‌وزیر اوکراین درباره کمک‌کننده بودن عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و نظامی در حالی است که او در اوایل اوت گفته بود که این کشور از ۱۰۰ درصد منابع مالیاتی‌اش برای مصارف نظامی استفاده می‌کند.

بودجه ۲۰۲۳ اوکراین با کسری ۱.۲۹۶ هریونیا (۳۵.۱ میلیارد دلار) روبه‌روست. شمیهال گفت که پیشنویس بودجه تعیین‌شده برای ۲۰۲۳ با درآمد ۱.۲۸ تریلیون هریونیا و هزینه ۲.۵۷ تریلیون هریونیا تهیه شده و کسری بودجه این کشور، ماهانه، ۳ میلیارد دلار تخمین زده شد که اوکراین قصد دارد آن را با وام های خارجی جبران کند.

سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در بهار گذشته گفته بود که بودجه اوکراین با کسری ماهانه ۵ میلیارد دلار از زمان آغاز جنگ روبه‌روست که دو سوم  آن از محل وام‌های و کمک‌های بلاعوض خارجی تامین و سه چهارم آن صرف نیازهای نظامی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha