کد خبر 219013
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

سردار نائینی:

کارنامه لجستیک و توپخانه سپاه در دفاع مقدس در دست انتشار است

کارنامه لجستیک و توپخانه سپاه در دفاع مقدس در دست انتشار است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کارنامه لجستیک و توپخانه سپاه در دفاع مقدس و کارنامه قرارگاه‏‌های نصرت و رمضان از دیگر آثار در دست انتشار مرکز در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  حیات، صبح امروز پنجمین دوره همایش “نام ها و یادها” همزمان با هفته دفاع مقدس و با هدف تقدیر از ۴۵ فرمانده راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ۱۰ خانواده فرمانده شهید و رونمایی از کتاب «روشنای بدر» و « سربلند میدان» در سازمان بسیج مستضعفان برگزار شد.  

سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این مراسم با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک حلول ماه ربیع‌الاول گفت: مفتخریم که این مراسم به میزبانی ۱۱ نفر از خانواده سرداران گران‌قدر سپاه نظیر سرداران «حسین خالقی»، «محمدباقر رنجبر»، «قاسم محمدی»، «محمد خدابخش»، «علیرضا صفارزاده»، «سید علی صنیع‎خانی»، «عباس حق‎گو»، «سید حسن نصیری»، «محمد کبکانیان»، «علی‎اکبر میرغفاری» و «هادی تجلی» هستیم.

وی افزود: همکاران تلاشگر ما در سال گذشته در ادامه تاریخ‌نگاری مستند حوادث دوران هشت ساله دفاع مقدس و پاسداری از انقلاب اسلامی موفق شدند بستر مناسبی برای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی حدود ۶۰ تَن از فرماندهان شاخص و مدیران عالی دوران دفاع مقدس را فراهم سازند. از این رو در نظرداریم در این مراسم، از این فرماندهان و مدیران عزیز که ما را در افزودن خاطرات و روایت‌های شفاهیشان به گنجینه مرکز یاری کردند، تشکر و تجلیل نماییم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ادامه: با یاری خداوند تا پایان سال جاری و با تلاش مدیران، راویان، پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مرکز، و با بهره‌گیری از گنجینه اسنادی و روایت شفاهی فرماندهان دفاع مقدس، از ۲۱۰ اثر تحقیقاتی و ۱۰۰ اثر اسنادی جدید رونمایی خواهیم کرد و قرار است بر اساس نقشه جامع پژوهشی مرکز، ۳۱۸ پروژه جدید فعال می‌شود.

سردار نائینی با اشاره به رویکرد و برنامه مرکز گفت: برنامه ما در این مرکز حرکت در جهت تحقق مطالبه رهبر انقلاب در زمینه یکصد برابر کردن آثار دفاع مقدس است. به همین خاطر نیز ظرفیت و توان مرکز در صورت تأمین اعتبار، از انتشار یک اثر در هر ماه، در پنج سال گذشته، به انتشار یک اثر در هر دو روز، در حال حاضر، خواهد رسید.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، تا پایان سال جاری، در حوزه مطالعات نظامی، ۶۶ اثر جدید منتشر و ۸۵ پروژه جدید آغاز خواهد شد. کتب منتشر شده در این حوزه شامل ۲۲ کتاب نبردی، از جمله کتاب‌های «عملیات‌های کربلای ۵» و «والفجر۸» و ۱۲ اطلس جدید، از جمله «اطلس نبردهای قرارگاه رمضان»، «اطلس نبردهای شرق بصره» و «اطلس نبردهای لشکرهای ۸، ۱۴، ۳۳ و ۲۱» خواهد بود؛ همچنین ۱۶ کتاب شناسنامه یگان‌های سپاه در دفاع مقدس، از جمله شناسنامه دوجلدی قرارگاه کربلا و لشکرهای ۲۷، ۱۴، ۱۷، ۳۳، ۴۱، ۸، ۵، ۱۸ و ۴۸ به‌عنوان آثار جدید انتشار خواهند یافت.

سردار نایینی اشاره کرد: کارنامه لجستیک و توپخانه سپاه در دفاع مقدس و کارنامه قرارگاه‏‌های نصرت و رمضان از دیگر آثار در دست انتشار مرکز در سال ۱۴۰۲ است. در سال جاری، با انتشار ۹ جلد روزشمار جدید، تعداد روزشمارهای دفاع مقدس به ۶۰ جلد خواهد رسید. علاوه‌بر روزشمارهای دفاع مقدس، ۱۱ جلد روزشمارهای بعد از جنگ، از جمله روزشمار چهارجلدی سال ۸۸ منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: از کتب تاریخ شفاهی فرماندهان و مدیران دفاع مقدس نیز ۴۰ اثر جدید در سال جاری انتشار خواهد یافت. تاریخ شفاهی حجج اسلام «غلامحسین بشردوست» و «عبدالله حاجی‌صادقی» و سرداران «محسن رفیق‎دوست»، «احمد غلامپور» (جلد دوم)، «حسین علایی»، «علی فضلی»، «مرتضی قربانی» (جلد دوم)، «اسماعیل کوثری»، «محمدنبی رودکی»، «محمدجعفر اسدی»، «امین شریعتی»، «علی شادمانی»، «غلامرضا جعفری»، «حمزه حمیدی‌نیا»، «علی عساکره»، «نصرالله فتحیان»، «علیرضا مزینانی»، «جان‎محمد...»، «توکل احدی»، «حسین دقیقی»، «علی امیری»، «بهمن کارگر»، «مجید بحرینی»، «حسین باقری»، «علی‌اکبر پورجمشیدیان»، «رضا محمدی‎نیا»، «محمدعلی آسودی» و «علیرضا تمیزی» از جمله آثار جدید در حوزه تاریخ شفاهی هستند.

وی اظهار کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس علاوه بر کارنامه دوجلدی جهاد سازندگی در دفاع مقدس و زندگینامه چهار فرمانده شهید قرارگاه‌های جهاد سازندگی، که قبلاً منتشر شده تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص جهاد سازندگی را نیز در سال جاری در دستور کار خود قرار داده است. تاریخ شفاهی شماری از فرماندهان عزیز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز که تجربه مشترک فرماندهی و هدایت عملیات با فرماندهان سپاه را داشته‌اند، از جمله تاریخ شفاهی امیر «عبدالحسین مفید» معاون اطلاعات عملیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، در برنامه‎های مرکز قرار دارد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر، پس از تدبیر سردار فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گسترش تاریخ‏‌نگاری به عرصه‎های پاسداری از انقلاب اسلامی در دوره پس از دفاع مقدس، مرکز موفق شده است که در پنج عرصه «دفاع و امنیت»، «سازندگی»، «مردم‌یاری»، «فرهنگی ـ اجتماعی» و «جبهه مقاومت» عده‌ای از فرماندهان و مدیران شاخص سپاه را برای گفت‎وگو فعال سازد.

سردار نائینی بیان کرد: همچنین مرکز قصد دارد تاریخ شفاهی برخی از مسئولین مؤثر و شاخص کشوری در دوران دفاع مقدس که در پشتیبانی از جنگ، دیپلماسی جنگ و تبلیغات جنگ نقش اساسی داشته‌اند را هماهنگ ساخته و در سال جاری اجرا خواهد کرد. دکتر «کمال خرازی» رئیس ستاد تبلیغات جنگ شورای‌عالی دفاع و دکتر «محمدجواد لاریجانی» معاون وزیر امور خارجه در دوران دفاع مقدس و مسئول مذاکرات قطعنامه ۵۹۸، ازجمله این عزیزان هستند.

وی گفت: در حوزه مطالعات اجتماعی دفاع مقدس نیز ۸۵ عنوان پروژه از جمله ۱۶ اثر در حوزه ترجمه به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و عربی، یک مجموعه ۱۰ جلدی تحت عنوان «امام و دفاع مقدس»، زندگینامه ۲۰ تن از فرماندهان شهید و ۱۵ عنوان اثر در مورد نقش اقشار و استان‌های کشور در دفاع مقدس در سال جاری انتشار خواهد یافت.

سردار نائینی در پایان اشاره کرد: دشمنان انقلاب اسلامی همچنان در جنگ روایت، با تحریف و روایت‌سازی جعلی، افتخار به گذشته و امید به آینده و داشته‌‏های تاریخی هویت‏‌ساز را در نسل جوان هدف قرار داده‎اند. راهبرد موثر برای جلوگیری از دو خطر تحریف و فراموشی و مقابله با جنگ روایت، و پاسداشت ذخیره تاریخی دفاع مقدس، همان کار نهضتی و صدبرابری موردانتظار رهبر معظم انقلاب‌اسلامی است. روشن است که این مطالبه، مخاطبان گوناگون و ابعاد متنوعی دارد لذا امید است با دعای خیر همه عزیزان دغدغه‏‌مند، مؤمن و انقلابی، به‏ویژه خانواده‎های مکرّم شهدا و رهنمودها و مساعدت‏های سردار فرمانده محترم کل سپاه و همه فرماندهان عزیز دفاع مقدس، بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور، در تحقق هرچه بیشتر اهداف موردنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبات معظم له نقش مؤثرتری ایفا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha