کد خبر 203767
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

نائینی خبر داد؛

تاریخ شفاهی ۶۰۰ فرمانده گردان دفاع مقدس ثبت شده است

تاریخ شفاهی ۶۰۰ فرمانده گردان دفاع مقدس ثبت شده است

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در ششمین همایش فصلی نهضت خاطره گویی گفت: تاریخ شفاهی حدود ششصد فرمانده گردان از دوران دفاع مقدس انجام شده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ ششمین همایش فصلی نهضت خاطره گویی با عنوان راهبردهای ایران و رژیم بعث عراق پس از فتح خرمشهر توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور فرماندهان حاضر در دفاع مقدس و پیشکسوتان بسیج، سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، جهاد سازندگی و فراجا برگزار شد.

سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی در شرایط جنگ روایت‌ها لازم و ضروری است. این نشست بهانه و فرصتی است برای بیان رشادت‌ها و مشاهدت‌های دوران دفاع مقدس، زمینه‌ای است برای پیوند نسل امروز و آینده با نسلی که در یک دوره‌ای سخت، اما پرصلابت انقلاب اسلامی را از یک خطر حتمی در مقابل استکبار جهانی، یک جبهه همه‌جانبه استکبار جهانی به سلامت عبور داد.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی مرکز در دوران دفاع مقدس ثبت و ضبط اسناد جنگ برای جلوگیری از تحریف بوده است. بعد از جنگ تولید روایت مستند، معتبر و معیار این تحقیق و پژوهش هم در حوزه‌های توصیفی، هم در حوزه‌های تبیینی، هم در مورد علل و چرایی حوادث، هم در مورد توصیف چگونگی حوادث و رویدادهای دوران دفاع مقدس، فلسفه اصلی مرکز بوده است. در دوره جدید فرماندهی سپاه، سردار سلامی، علاوه بر توسعه عرصه‌ها و آثار دفاع مقدس، که مرکز تقریباً آثارش بیست برابر شده است، تاریخ‌نگاری پس از جنگ را شروع کرده‌ایم؛ روزشمارهای بعد از جنگ، تاریخ شفاهی جبهه مقاومت، امنیت، سازندگی در عرصه‌های مختلف شروع شده و پروژه‌های مختلف در مرکز شکل گرفته است.

مشاور فرمانده کل سپاه، گفت: مرکزی که پنج، شش سال پیش ۳۴ عنوان پروژه داشت الآن ۹۰۰ قرارداد پژوهشی فعال دارد، حدود ۲۵۰ نفر پرسنل دارد و علاوه بر این، ۳۰۰ نفر محقق و پژوهشگر با مرکز همکاری می‌کنند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دو ساحت کاری و مأموریتی دارد، یک ساحت اسنادی است، در ساحت اسنادی، هیجده گونه سند سازمان‌یافته را در سامانه‌ای به نام فکور قابلیت دسترسی و خدمات به پژوهشگر فراهم کرده ایم. مرکز دائماً تکمیل می‌شود و آثاری که وجود دارد فرآوری می‌شود، تمام مستندسازان و نویسندگان و کسانی که دستی در کار تولید اثر به گونه‌های مختلف دارند با مرکز ارتباط دارند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، افزود: در هیچ جنگی و در هیچ سازمانی چنین گنجینه‌ای را نداریم که خلق شده باشد. اتفاق جدیدی که در این سال‌ها افتاده و ارزش این گنجینه چند برابر شده است، تاریخ شفاهی حدود دویست نفر از فرماندهان شاخص است که به‌صورت حرفه‌ای ثبت و ضبط شده و به این گنجینه افزوده شده است. همچنین تاریخ شفاهی حدود ششصد فرمانده گردان از دوران دفاع مقدس انجام شده است. برای این امر تیم‌هایی را به استان‌ها اعزام کرده‌ایم و با حضور فرمانده لشکر زمان جنگ استودیو تشکیل دادیم و تاریخ شفاهی فرمانده گردان‌ها را ثبت و ضبط کرده ایم. ادامه اقدام دارد و تقریباً شصت درصد کار انجام شده است.

سردار نائینی، گفت: ساحت دوم کار مرکز پژوهش است؛ پژوهش‌های مرکز هم منحصربه‌فرد است، روزشمارها، اطلس‌ها، کتب نبردی، تاریخ شفاهی‌های فرماندهان، کتاب‌های شناسنامه؛ این‌ها گونه‌های پژوهشی بر اساس یک نقشه جامع پژوهشی هستند. در نقشه جامع پژوهشی مرکز ۲۲۰۰ اثر تعریف شده است که تقریباً هفتاد درصد این‌ها یا به خروجی رسیده یا فعال است و در اختیار محققین و پژوهشگران در حال تألیف است.

وی در پایان گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاریخ شفاهی بیش از ۶۰۰ نفر از فرماندهان گردان‌های دوران دفاع مقدس را ثبت و ضبط کرده است، علاوه بر اینکه نوار مصاحبه با ۶۵۲ نفر از این فرماندهان را در زمان جنگ و در دل در مخزن مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دست داریم؛ یعنی حداقل این فرماندهان در صحنه نبرد آن عملیات را تحلیل کردند و به‌نوعی بهترین، پرمحتواترین، مستندترین روایت جنگ را در دست داریم. از دل این روایت‌ها حداقل ۷۰ جلد کتاب سندی استخراج خواهد شد، با بررسی‌های انجام‌شده و استقرار یک تیم به این نتیجه رسیده‌ایم که از روایت فرمانده گردان‌ها در آن دوران حداقل ۷۰ جلد کتاب سندی قابل‌استخراج است و تلاش خواهیم کرد تا این کتاب‌ها را هرچه زودتر منتشر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha