کد خبر 233022
۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰

اهمیت تاریخ شفاهی در دستور کار جدی مرکز اسناد است/ خاطرات خواندنی در کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» وجود دارد

اهمیت تاریخ شفاهی در دستور کار جدی مرکز اسناد است/ خاطرات خواندنی در کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» وجود دارد

تاریخ شفاهی در مرکز اسناد بخشی جدی از پژوهش‌های مرکز اسناد را تشکیل می‌دهد منابع اسنادی به تنهایی نمی‌تواند همه ابعاد جنگ را روایت کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس نوشته محمد نبی رودکی» با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار نایینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان دوران ۸ سال دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این آیین، سردار نایینی گفت: سالروز عملیات کربلای چهار؛ یاد و خاطره رشادت های همه شهیدان دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای مظلوم غواص در کربلای چهار را گرامی میدارم. شهادت سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت در سوریه و همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز تبریک و تهنیت می گویم.

وی ادامه داد: از همه فرماندهان، مدیران، راویان، کارشناسان و نویسندگان به ویژه خانواده مکرم شهیدان حاضر در آئین رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی، به روایت سردار محمد نبی رودکی فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس تشکر میکنم.

سردار نایینی اضافه کرد: عرض سلام و تشکر از حضور همه سروران و اعزه حاضر در جلسه به ویژه سردار دکتر محسن رضایی فرمانده محترم سپاه در دوران دفاع مقدس دارم.
خداوند را شاکریم در سالگرد عملیات کربلای چهار و در آستانه سالروز عملیات کربلای پنج، با توجه به نقش مؤثر لشکر ۱۹ فجر در این دو عملیات  امروز از کتاب تاریخ شفاهی فرمانده این یگان پرافتخار سپاه در دوران دفاع مقدس به ویژه در این دو عملیات، رونمایی می گردد.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد: گنجینه و سرمایه علمی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، شامل چهار بخش است.۱) گنجینه اسنادی منحصر به فرد، ۲) محصولات پژوهشی اختصاصی از جمله روزشمارها، کتب کارنامه و اطلس ها، ۳) تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس و یگان های تخصصی،۴) سرمایه انسانی فرهیخته و با تجربه( پژوهشگران، راویان و نویسندگان)  

وی گفت: تاریخ شفاهی در مرکز یک بخش جدی از پژوهش های مرکز و مکمل پژوهش های متنی است. پژوهش های تاریخی بر اساس یک طرح جامع پژوهشی انجام می شود.

روایت های شفاهی فرماندهان با همکاری نزدیک راوی و پژوهشگر به صورت منظم و با مطالعه اسناد تولید می شود.

فرماندهان بر اساس نقش هایی که در دوران دفاع مقدس برعهده داشته اند، بعنوان راوی که خالق و یا ناظر صحنه ها و حوادث جنگ بوده اند، از تجربیات و نقش های خود روایت می کنند.

سردار نایینی تشریح کرد: مرکز با گذشت زمان به این می رسد که با منابع اسنادی به تنهایی نمی تواند، همه ابعاد و عمق وقایع جنگ را روایت کند. از این جهت اهمیت تاریخ شفاهی فرماندهان قرارگاه ها و یگان ها و حوزه های تخصصی به دستور کار جدی و فعال در مرکز در سال های اخیر تبدیل می شود.تاریخ شفاهی فرماندهان ترکیبی از توصیف و تبیین است و محصول آن دانش افزایی و پاسداشت میراث تاریخی است و از تحریف جنگ جلوگیری می کند.

وی گفت: ماهیت تاریخ شفاهی، هم ثبت و ضبط عملکرد و هم تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است. همزمان راوی و محقق به توصیف و چگونگی حوادث می پردازد و پاسخ سئوالات و شبهات داده می شود. در واقع با تولید روایت مستند و معیار با تحریف جنگ هم مقابله می شود.

اعتبار آثار مرکز به کار کارشناسی و تطبیق و تدقیق روایت های شفاهی با روایت راوی و اسناد است. این کار از مختصات مرکز است. در هیچ مرکز پژوهشی این سرمایه اسنادی و انسانی وجود ندارد. فرماندهان، راویان و پژوهشگران مکمل منابع اسنادی هستند. فرماندهان بعنوان مدبران و طراحان نبرد و راویان بعنوان ناظران و پدید آوران اسناد؛ سردار رودکی چهره نام آشنا و از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس بودند. برادر شهید هستند. از یاران شهید آیت الله دستغیب بوده اند. قبل از دفاع مقدس در کردستان و در مقابله با ضد انقلاب نقش آفرین بوده اند. خاطرات خواندنی از این دروه در کتاب می باشد. قبل از جنگ در این دوره چند نوبت مجروح و  اسیر حزب کومله در کردستان می شوند.

وی گفت: مسئولیت‌های ایشان در دفاع مقدس از ابتدای جنگ و از فرماندهی گردان و محور شروع می شود. قبل از عملیات فتح المبین با سازماندهی نیروهای استان فارس،  تیپ 35 امام سجاد علیه السلام را پایه ریزی می کنند. تیپ با فرماندهی ایشان در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت المقدس و رمضان و محرم شرکت می کند و نقش موثری در پیروزی این عملیات ها دارد. در ابتدای سال ۱۳۶۲ تیپ امام سجاد علیه السلام به لشکر۱۹ فجر ارتقاء پیدا می کند و سردار رودکی تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده این یگان، حضور فعال داشتند.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد: از خصوصیات بارز ایشان، حفظ اقتدار فرماندهی توام با صمیمیت و عطوفت و مهربانی با رزمندگان بود. اوج اقتدار لشکر ۱۹ فجر خط شکنی و عبور از خط در عملیات‌های بزرگ والفجر ۸ و کربلای ۴و ۵ می باشد.    

عبور از خط دفاعی مستحکم و تسخیر ناپذیر دژهای ارتش عراق در شلمچه و شرق بصره در عملیات کربلای چهار توسط لشکرهای ۱۹ فجر و ۵۷ ابوالفضل علیه السلام مبنایی برای طرح ریزی و پیروزی رزمندگان اسلام در کربلای پنج شد.

وی گفت: به همین جهت در عملیات کربلای ۵ فرماندهی قرارگاه مرکزی، پرچم مقدس گنبد حضرت امام رضا علیه السلام را در اختیار فرماندهی لشکر ۱۹ فجر می گذارند و این پرچم توسط این یگان بر بلندای پاسگاه کوت سواری عراق در پنج ضلعی شلمچه به اهتزاز در می‌آید. سردار رودکی از جمله فرماندهانی هستند که بعد از دفاع مقدس به پژوهش و تاریخ جنگ اهتمام داشته اند. یک دوره رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس بوده اند. در جهاد تبیین و نهضت خاطره گویی به ویژه در بین جوانان استان فارس فعال هستند.

سردار رودکی عضو شورای راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هستند و یکی از مشوق ها و حمایت کننده های جدی مرکز می باشند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تاریخ شفاهی بیش از ۲۰۰ فرمانده شاخص از دوران دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ثبت و ضبط شده که بتدریج این آثار پیاده سازی، تدوین، تدقیق و برای انتشار آماده خواهد شد. همه استان های کشور بطور متوسط هر کدام حدود ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز دارند.

سردار نایینی گفت: برای تاریخ نگاری استان فارس و یگان های آن در دفاع مقدس، تاکنون ۳۰ عنوان پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات فعال گردیده است. شناسنامه و اطلس لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس، کارنامه لشکر ۱۹ فجر در عملیات والفجر ۸ و ۱۰ و  کربلای ۴ و ۵، کتاب عملکرد واحد تخریب لشکر از جمله این آثار می باشد. همچنین شناسنامه و اطلس لشکر ۳۳ المهدی عجل الله تعالی فرجه به اتمام رسیده و در حال آماده سازی برای چاپ است. کارنامه لشکر ۳۳ المهدی در عملیات بدر، والفجر ۸  و ۲ و کربلای ۴ و ۵ از پروژه های فعال مرکز می باشد.

رییس مرکز اسناد گفت: علاوه بر دو لشکر ۱۹ و ۳۳، شناسنامه تیپ ۳۴ امام سجاد علیه السلام، تیپ  ۳۵ امام حسن علیه السلام، تیپ ۵۶ توپخانه حضرت یونس علیه السلام از پروژه های فعال مرکز است. همچنین مرکز پروژه اطلس نقش استان فارس در دوران دفاع مقدس و نقش تعدادی از شهرهای استان از جمله شیراز، کازرون و مرودشت را فعال کرده است.ً

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha