کد خبر 215139
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد:

پیاده‌روی اربعین فرصتی مغتنم برای تبلیغ شعائر دینی

پیاده‌روی اربعین فرصتی مغتنم برای تبلیغ شعائر دینی

حجت الاسلام محمد نوروزپور گفت: وقتی مردم می‌بینند در پیاده روی اربعین از محل موقوفات به زائران خدمت‌رسانی می‌شود، این موضوع عاملی برای تشویق آنان به سنت حسنه وقف است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروز پور مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ با اشاره به اینکه حرکت عظیم اربعین زمینه ساز شکل گیری لشکر امام زمان (عج) و شناخت نهضت قیام عاشورا است، گفت: بنا بر آنچه که در کلام بزرگان آمده حرکت اربعین بستری برای شناخت نهضت امام حسین (ع) و سایر ائمه است که هرساله میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط دنیا در آن شرکت می‌کنند، اما این حرکت عظیم هنوز به ظرفیت جامع خودش نرسیده‌ است و زمانی این ظرفیت کامل می‌شود که تمام دوستداران امام حسین (ع) در این پیاده روی حضور پیدا کنند.

وی پیاده روی اربعین را فرصت خوبی برای تبلیغ شعائر دینی به ویژه فرهنگ وقف دانست و بیان داشت: وقتی مردم می‌بینند در پیاده روی اربعین از محل موقوفات به زائران خدمت‌رسانی می‌شود و حتی بسیاری از موقوفات مربوط به امام حسین (ع) با وجود گذشت زمان و با اینکه واقف آن از دنیا رفته، هنوز اجرا می‌شود؛ عاملی برای تشویق مردم به این سنت حسنه است.

حجت الاسلام نوروز پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر وقف‌های خوبی در ایام اربعین صورت گرفته است، گفت: یکی از اهداف ما در برپایی موکب‌ها ترویج فرهنگ وقف است. برای این منظور ما از هیئت امنا و مروج‌ها درخواست کردیم تا به تبیین موقوفات پرداخته و به مردم بگویند این نذوراتی که در موکب‌ها ارائه می‌شود، بخشی کمک مردم و بخشی هم نیت واقفان است. علاوه بر این روحانیون در موکب‌ها مستقر شده و ضمن پاسخگویی به سوالات، برپایی نماز جماعت و سخنرانی، هدیه‌ها و نذورات فرهنگی را بین زوار پخش می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین برخی وقف نامه‌ها را به صورت بنر در چادرها آویزان کرده و بروشورهایی را نیز به این منظور بین زائران توزیع می‌کنیم تا مراجعان بدانند خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود از محل موقوفات است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی که سرپرستی تعدادی از موکب‌های پیاده روی اربعین را برعهده دارد به موکب‌های برپا شده در مرز مهران اشاره کرد و توضیح داد: ما با همکاری ۶ استان ایلام، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، گیلان و اصفهان کارها را تقسیم کرده‌ایم و طی چند سال اخیر با کمک این استان‌ها و سازمان اوقاف یک آشپزخانه صنعتی ساخته شده است که روزانه ۱۰ هزار پرس غذا در آنجا تهیه شده و در دو موکب یکی در مرز مهران و دیگری در پارکینگ بزرگ مهران، بین زوار تقسیم می‌شود.

وی افزود: ۱۲ موکب اطراف مهران و استان ایلام وجود دارد که البته در موکب‌های دور دست مانند امام زاده عباس (ع) دهلران، امام زاده علی صالح (ع) در صالح آباد یا مسجد صاحب الزمان (عج) در شهر ایلام و غیره خودشان جداگانه غذا طبخ می‌کنند که با احتساب مجموع همه اینها روزانه ۲۰ هزار پرس غذا تهیه و توزیع می‌شود.

حجت الاسلام نوروز پور از خرید یک دستگاه یخ ساز پنج تنی برای اربعین امسال خبر داد و گفت: سال‌های گذشته به دلیل گرمای زیاد در مرز مهران مشکل تهیه یخ داشتیم که خوشبختانه امسال با کمک خیرین و اداره کل اوقاف استان تهران این دستگاه خریداری شده و روزانه ۵ هزار تن یخ تولید می‌کند که کمک بسیار بزرگی هم به موکب‌های خودمان و هم سایر موکب‌ها شده است.

 مدیر کل اماکن مذهبی و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با اشاره به وقف در ایام اربعین گفت:  همه علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) با توجه به اندازه توان خود از طریق شماره کارت اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه، می توانند در این حرکت عظیم مشارکت کنند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha