کد خبر 207098
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

عمل به سخنان رهبری، حلقه گمشده چرخه مهار تورم و رشد تولید

عمل به سخنان رهبری، حلقه گمشده چرخه مهار تورم و رشد تولید

چرخه مهار تورم، پایداری اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید؛ گرچه سال‌هاست که در کشور پایانی ندارد، اما نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهار تورم و رشد تولید و توجه و عمل به سخنان رهبری و رفع دغدغه‌های ایشان از سوی مسئولین، می‌تواند حلقه گمشده این چرخه را بیابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بنا بر اعلام بانک مرکزی، بررسی آمارهای اقتصادی کشور حاکی از تغییر و بهبود قابل ملاحظه روند برخی از شاخصهای مهم اقتصاد کلان کشور، نظیر نرخ رشد تولید و نقدینگی است که نشان از تحولات مثبت اقتصاد کشور در دوره کوتاه تصدی دولت سیزدهم تحولات دارد.

براساس اعلام این آمار، رویکرد کلی سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره بر تثبیت وضعیت اقتصاد کشور، کنترل و مدیریت نقدینگی، کاهش نوسانات نرخ ارز، تنظیم‌گری بازار پول و بازار ارز، تامین مالی و هدایت منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی استوار بوده است.

با استناد به گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص کاهش تورم، انتظار می‌رود که شاهد بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم در جامعه و در پایین‌ترین سطح ممکن، کاهش قیمت کالای اساسی باشیم. اما با یک حساب سرانگشتی و گشت‌وگزار کوچک در فروشگاهها و بازارهای محلی، می‌توان متوجه شد که ارائه این دست گزارش‌ و آمارها کاملا فورمالیته، غیر واقعی، فاقد اصالت و صرفا برای پر کردن کارتابل کاری برخی مسئولین است.

در نگاه کلان باید گفت که کاهش تورم در هر کشوری، رشد اقتصاد را که یکی از شاخص‌های اقتصاد سالم است و تاثیر مستقیم و مثبتی بر درآمد ملی و سطح اشتغال عموم  و افزایش کیفیت و رفاه اکثریت جامعه را به همراه خواهد داشت.  مبحث مهمی که با استناد به گزارش  ارائه شده از سوی معاون بانک مرکزی، نه تنها شاهد تحقق این مهم نیستیم، بلکه دسترسی به بدیهی‌ترین امکان برای ادامه حیات، تبدیل به سرابی دست‌نیافتنی برای عموم مردم بخصوص اقشار ضعیف جامعه شده است.

با نگاهی گذرا متوجه خواهیم شد که در سال‌های اخیر به خاطر گسترش اطلاع‌رسانی و اعلام نظر اقتصاددانان در رسانه‌ها به خصوص فضای مجازی، فعالان اقتصادی و مردم عادی توجه‌شان به متغیرهای دیگری چون نقدینگی، کسری بودجه و نرخ ارز جلب شد؛ به طوری که این مفاهیم امروز به یک اطلاع عمومی در میان مردم تبدیل شده است و هر کجا با مردم صحبت کنید، از آن حرف می‌زنند. اگر سبزی‌فروش قیمت سبزی‌هایش را نسبت به روز قبل افزایش داده، دلیلش را افزایش نرخ ارز و حتی کسری بودجه دولت عنوان می‌کند.

واقعیت امر این است که مردم کاملا آگاهانه و هوشیار روند متغیرهای مذکور را دنبال می‌کنند و براساس آن، انتظارات‌شان را شکل می‌دهند. برای مثال، وقتی اخبار مربوط به رشد نقدینگی و افزایش کسری بودجه دولت را می‌خوانند، افزایش تورم و نرخ ارز را پیش‌بینی می‌کنند و بلافاصله در ذهن‌شان انتظارات تورمی شکل می‌گیرد. و بالعکس وقتی اعلام گزارشی از سوی یک مقام مهم بانک مرکزی در خصوص کاهش نقدینگی را در رسانه ها می خوانند، امیدوار شده و توقع دارند که تاثیر این کاهش تورم در سفره های آنها نیز دیده شده و مشهود باشد. این در حالی است که متاسفانه و در واقعیت جامعه با وضعیتی کاملا خلاف این ادعا روبرو شده و کاملا سردرگم می شوند. با توجه به این مهم که ایجاد امید و نشاط جمعی در جامعه، شفاف‌سازی از سوی مسئولین یکی از مهمترین نکانی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها در سخنان خود به آن تاکید داشته اند؛ کاش مسئولین با استناد به فرمایشات و دغدغه های ایشان با ارائه اطلاعات و اعداد و ارقام درست حداقل در حوزه اقتصادی، زمینه ساز این سردرگمی، ناامیدی و عدم اعتماد و بدبینی مردم نشوند.

بر این اساس چرخه مهار تورم، پایداری اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید؛ گرچه سال‌هاست که پایانی ندارد، اما نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهار تورم و رشد تولید و توجه و عمل به سخنان رهبری و رفع دغدغه‌های ایشان از سوی مسئولین، می‌تواند حلقه گمشده این چرخه را بیابد.

در نتیجه، بعضی‌ها دارایی‌هایشان را از کشور خارج می‌کنند، دیگری ریالش را به ارز تبدیل می‌کند، دیگری خودرو می‌خرد و یکی به ملک و طلا پناه می‌برد. برخی نیز خرید کالاهای بادوام مورد نیازشان نظیر یخچال، لباس‌شویی یا تلویزیون را جلو می‌اندازند. حتی برخی خانوارها موادغذایی قابل نگهداری خریداری می‌کنند تا در ماه‌های بعد مجبور نباشند با قیمت بیشتری آن را بخرند.

بی‌توجهی به اصلاحات اقتصادی در یک دهه گذشته منجر به ایجاد، تشدید و تقویت موتورهای تورم‌زا در کشور شده و این شرایط در واقع کشور را با بحران رشد فزاینده نقدینگی به عنوان مهم‌ترین موتور تورم‌زا، تورم‌های بالا، متوالی و درازمدت و رشد پایین اقتصادی گرفتار کرده است.

به نظر بسیاری از کارشناسان خروج از این شرایط مستلزم رونق سرمایه‌گذاری در کشور است که صرفا با اتکا و عمل به فرمایشلت رهبری و در ادامه با پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد برای مردم ممکن و میسر است. از سوی دیگر پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد مستلزم ایجاد ثبات نسبی در کشور است.

در ادامه چرخه کنترل تورم، ثبات‌بخشی به اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید، گرچه سال‌هاست که کامل نشده، اما نامگذاری سال به عنوان مهار تورم و رشد تولید می‌تواند حلقه‌های مفقوده این چرخه را برای تکمیل آن گرد هم آورد.

عمل کردن به سخنان رهبری، حلقه گمشده چرخه مهار تورم و رشد تولید

در ادامه این گزارش، «نوری قزلچه» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی  «محمد شیریجیان»، معاون اقتصادی بانک مرکزی‌، گفت: با نگاهی واقع بینانه به وضعیت عموم جامعه، می توان به گزارشات ارائه شده اینچنیننی از سوی برخی مسئولین بدگمان شد.

به گفته وی بهتر است افرادی که اقدام به ارائه گزارشات رسمی در حوزه اقتصاد و در سطح کلان کشور می کنند، سری به مغازه ها ، فروشگاهها، داروخانه ها،مرغ فروشی،قصابی، آژانس املاک و... بزنند تا به آمار و ارقام درست و دقیقی دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه تفاوت بسیاری میان آمار ارائه شده از سوی برخی مسئولین برای پر کردن کارتابلهایشان با آمار تجربی و عینی مردم و عموم جامعه وجود دارد.

وی در ادامه با اظهار این مهم که اخبار مربوط به کاهش تورم در کشور در واقع حقیقی به نظر نمی رسد، گفت: صرف اعلام کاهش تورم از سوی برخی مسئولین خنده دار به نظر می رسد و بهتر است با استناد به آمار و ارقام واقعی و تفکیک شده در هر حوزه، آن را اطلاع رسانی کرده و در اختیار عموم مردم قرار دهند.

قزلچه نوری در پایان ابراز امیدواری کرد که در دوره فعالیت دولت سیزدهم، در واقعیت و به عینه شاهد کاهش تورم و تاثیر مثبت ان بر زندگی مردم باشیم.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha