کد خبر 206707
۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

کارشناس اقتصادی در گفتگو با «حیات»؛

تورم بالای ۷۰ درصد خوراکی‌ها/ دستکاری نرخ ارز، علت اصلی تورم در کشور است

تورم بالای ۷۰ درصد خوراکی‌ها/ دستکاری نرخ ارز، علت اصلی تورم در کشور است

خانکشی‌پور، گفت: ما تورم را در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌دانیم، اما از آنجایی که به طور مشخص با دستکاری قیمت ارز این اتفاق افتاده، باید تحلیل متفاوتی از افزایش قیمت خوراکی‌ها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در شرایطی که تورم سالانه کل کشور با افت نسبی در مقایسه با ماه قبل همراه شده و به رقم ۴۸.۵ درصد رسیده است، نگاهی به بخش خوراکی‌ها نشان می‌دهد، همچنان شاهد تداوم تورم بالای ۷۰ درصدی در این بخش هستیم.

به گونه‌ای که تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای کل کشور ۷۰.۶ درصد و برای خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب ۷۰.۳ و ۷۲.۲ درصد است.

یکی از بخش‌های مهم گزارش مرکز آمار، تغییرات و توزیع بار تورمی در میان دهک‌های مختلف از فقیر تا غنی است، به گونه‌ای که همچون ماه‌های گذشته، شاهد تداوم سنگینی تورم در پایین‌ترین دهک هزینه‌ای هستیم.  

با وجود نرخ تورم سالانه ۴۸.۵ درصدی برای کل کشور، نرخ تورم سالانه دهک چهار دهک پایین بیش از ۵۰ درصد است، به گونه‌ای که دهک اول و دوم درآمدی که شامل خانوارهایی با پایین‌ترین سطح درآمد هستند، بیشترین نرخ تورم سالانه یعنی ۵۲.۷ و ۵۱.۹ درصد را تجربه کرده‌اند که نشان از بار سنگین تورم سالانه بر دوش خانوارهای محروم جامعه دارد.

تورم بالای ۷۰ درصد خوراکی‌ها/ دستکاری نرخ ارز، علت اصلی تورم در کشور است

«غلامرضا خانکشی پور»، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، گفت: بخش قابل توجهی از افزایش قیمت و تورمی که در بخش خوراکی‌ها وجود دارد به دلیل افزایش قیمت ارز در کشور است.

وی افزود: آزاد کردن نرخ ارز، تاثیر مستقیمی روی سطح عمومی قیمت مواد مصرفی که برای تهیه آن از ارز دولتی استفاده می‌شد، گذاشت.

خانکشی پور بیان کرد: ما نباید افزایش قیمتی را که به دلیل تعدیل اقتصادی در قیمت خوراکی‌ها اثرگذار بوده را به عنوان تورم در نظر بگیریم، اگر چه به لحاظ فنی گزارش درستی است اما به لحاظ تحلیل اقتصادی بسیار گمراه کننده است.

به گفته مدیر عامل تعاونی گشتارگران مرغ استان گیلان، ما تورم را در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌دانیم، اما از آنجایی که به طورمشخص با دستکاری قیمت ارز این اتفاق افتاده است باید تحلیل متفاوتی از این افزایش قیمت داشته باشیم.

قیمت مرغ بالای 73 هزار تومان در بازار غیر مجاز است

مدیر عامل تعاونی گشتارگران مرغ استان گیلان، در ادامه در خصوص گرانی در بازار مرغ، تصریح کرد: مرغ تابع قیمت مثوب است، آن چیزی که به عنوان افزایش قیمت در بازار اتفاق افتاده است به نوعی مشمول تعزیرات می‌شود و باید با نظارت و کنترل مانع این اتفاق شد.

وی تاکید کرد: قیمت مرغ بالای 73 هزار تومان در بازار غیر مجاز و غیر قانونی بوده و عرضه آن غیر قانونی می‌باشد.

خانکشی پور در پایان عنوان کرد: قیمت شکل گرفته در بازار سیاه به حساب تورم گذاشته می‌شود که در تحلیل اقتصادی نیاز است دولت، اصناف و بخش خصوصی تلاش کنند تا قیمت‌ها واقعی شود. حباب به وجود آمده در بازار مرغ نیازمند بازنگری در روش تولید و عرضه مرغ در بازار است که سیاستگذاری دولت باید در این خصوص اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha