کد خبر 206599
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

رضازاده در گفتگو با «حیات»؛

کارشناسان مسیرهای حرکتی هیرمند رود را بررسی کنند

کارشناسان مسیرهای حرکتی هیرمند رود را بررسی کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: حق آبه هیرمند همچنان بلاتکلیف است و نظرات وزیر امور خارجه افغانستان نسبت به کمبود آب هیرمند، سوالی است که پاسخش نیاز به بررسی کارشناسان ایرانی با مشارکت کارشناسان دولت افغانستان دارد. 

یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: حق آبه هیرمند همچنان بلاتکلیف است و نظرات وزیر امور خارجه افغانستان نسبت به کمبود آب هیرمند، سوالی است که پاسخش نیاز به بررسی کارشناسان ایرانی با مشارکت کارشناسان دولت افغانستان دارد. 

نماینده مردم سلماس در مجلس اظهار کرد: تذکرات مدیران و مسئولان کشور و استان سیستان و بلوچستان به حاکمان افغانستان سبب رفتارهای نامعقول از سوی طالبان گردید در صورتیکه ما طالبان را دولت افغانستان نمی دانیم، لذا طالبان باید بداند، در شرایطی که هیچکدام از کشورها او را به رسمیت نمی شناختند، رافت جمهوری اسلامی ایران شامل حال آنها شده است. 

وی در ادامه افزود: ساخت سد کمال خان بر روی هیرمند رود سبب انحراف این آب به سوی خود افغانستان شده و از حرکت آب به سوی ایران جلوگیری کرده است. لذا گفته های وزرای افغانستان به این دلیل نسبت به کمبود آب صحت دارد که با ایجاد مسیرهای انحرافی، زمینه ساز نبود آب در منطقه شده اند. 

رضازاده گفت: با توجه به تذکرات جدی که از سوی نمایندگان مردم به وزیر امور خارجه کشورمان داده شده،  اهمیت مطالبه حق آبه هیرمند به وضوح اعلام گردید. همچنین به حسین امیر عبداللهیان نسبت به بررسی کمبود آب در رودخانه ارس که متاسفانه از سوی ترکیه بخاطر ساخت سدهای متوالی، باعث نبود آب در این منطقه گردیده نیز تذکراتی داده شده است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تذکر رئیس جمهور به حاکمان افغانستان کاملا صحیح و در چارچوب معاهده نامه بین ایران و افغانستان بوده است و در صورتیکه طالبان بخواهد بدون در نظر گرفتن معاهدات رفتار کند، باید منتظر عواقب رفتار خود با ایران باشد، همچنین وزارت امور خارجه نباید نسبت به این حق آبه از سوی افغانستان و ترکیه سکوت کند. 

وی افزود: وزارت نیرو و دیپلماسی کشور باید برای بررسی مشکلات آبی کارشناسان خود را به افغانستان و ترکیه اعزام کند، اما متاسفانه تا به امروز باتوجه به اینکه وزارت نیرو درخواست کارشناسی مشترک از سوی ایران و دولت افغانستان را داده اما طالبان مانع این بررسی ها شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha