کد خبر 205381
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

روند افزایشی قیمت جهانی گندم/ نرخ خرید تضمینی گندم در ایران علی‌الحساب است

روند افزایشی قیمت جهانی گندم/ نرخ خرید تضمینی گندم در ایران علی‌الحساب است

قیمت هر بوشل گندم 632 دلار و 8 سنت اعلام شده است که طی یک هفته اخیر روند صعودی را طی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی ادامه دارد و با اینکه هوا گرم شده و  زمان برداشت برخی از محصولات کشاورزی است اما قیمت ها همچنان بالاست.

 رکوردهای جدید افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد به طوری که تنها قیمت گندم حدود 12 دلار در یک روز رشد قیمت داشت، این در حالی است که مسئولان داخلی از مناسب بودن نرخ خرید تضمینی گندم داخلی می گویند.

شیوع کرونا شاید اولین عاملی بود که منجر به افزایش شدید قیمت‌ کالاهای اساسی در سطح جهانی شد؛ اما حالا جنگ روسیه و اوکراین عامل اصلی ادامه روند افزایشی قیمت‌ها محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که روسیه و اوکراین ۳۰ درصد از عرضه غلات جهان را برعهده دارند. موضوعی که طی دو سال گذشته به کندی صورت می‌گیرد.

صادرات از بندر دریای سیاه هم که پیشتر با میانجیگری سازمان ملل متحد قرار بود ادامه یابد نیز به راحتی انجام نمی‌شود.

افزایش قیمت‌ها در شکر و پنبه هم که از مهمترین محصولات اساسی هستند نیز  ادامه داشت به طوری که شکر 54 سنت و پنبه 2 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد.

علاوه بر آن، به خاطر شوکی که به بازار وارد شد، کشورها ذخایر خود را بیشتر می‌کنند و صادرات خود را محدود یا متوقف می‌کنند که تناسب عرضه و تقاضا را در بازار به هم‌زده است.

این در حالی است که همچنان قیمت خرید تضمینی گندم در ایران اصلاح نشده است. موضوعی که می‌تواند به تشدید قاچاق به ویژه به کشور عراق بیانجامد.

در حال حاضر، قیمت هر بوشل گندم 632 دلار و 8 سنت اعلام شده است که طی یک هفته اخیر روند صعودی را طی کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت خرید تضمینی گندم در ایران هنوز مشخص نشده و دولت از کشاورزان به صورت علی‌الحساب و به قیمت پارسال یعنی 11 هزار و 500 تومان خرید تضمینی انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha