کد خبر 215601
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

کشمکش بر سر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم

کشمکش بر سر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قرار بود روز گذشته قیمت ۳۲ قلم محصول کشاورزی از جمله قیمت گندم را تعیین کند، اما مذاکرات باز هم به نتیجه نرسید.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قرار بود روز گذشته قیمت ۳۲ قلم محصول کشاورزی از جمله قیمت گندم را تعیین کند، این جلسه روز گذشته تشکیل‌ و بحث و بررسی‌ها انجام شد اما مذاکرات به نتیجه نرسید و تصمیم‌گیری نهایی به دوشنبه آینده موکول شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات جلسه دیروز و دلیل نهایی نشدن قیمت‌های خرید تضمینی، با مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران که عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است، گفت‌وگو کردیم.

علی‌قلی ایمانی گفت: روز گذشته با دعوت شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی جلسه تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای کشاورزی تشکیل و بحث‌های کارشناسی زیادی درباره تعیین قیمت‌ها انجام شد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران افزود: تمرکز جلسه بیشتر روی تعیین قیمت خرید تضمینی گندم بود، زیرا معتقد بودند قیمت این محصول پایه مهمتر است و مسیر تعیین قیمت سایر کالاها را راحت‌تر می‌کند.

ایمانی ادامه داد: در این جلسه صحبت‌های کارشناسی پیرامون نحوه تعیین قیمت گندم مطرح شد که محور آنها راهکارهایی بود که قانون خرید تضمینی گندم تعیین کرده است، در این قانون تصریح شده است که نرخ خرید تضمینی بر اساس تورم، آنالیز قیمت‌های تمام‌شده،‌ نرخ جهانی و مبادله انجام شود.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن تورم سالانه ۴۶.۷ درصد و نرخ ۱۵ هزار تومان گندم، نرخی نزدیک به ۲۲ هزار تومان به دست می‌آید، علاوه بر آن، مرکز پژوهش‌های کشاورزی، تشکل‌های عضو و بنیاد ملی گندمکاران هم با ‌تجزیه و تحلیل قیمت‌ها، برآورد هزینه‌هایی دارند که نشان می‌دهد قیمت خرید تضمینی گندم نزدیک به ۲۲ هزار تومان باید باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار داشت: اما در این نشست مخالفت‌هایی هم با قیمت‌های مطرح‌شده وجود داشت.

به گفته ایمانی، در این جلسه از برخی وزارتخانه‌ها فقط نمایندگان و کارشناسان‌شان حضور داشتند درحالی‌که برای تصویب نهایی قیمت باید ‌وزرا حضور داشته باشند بنابراین مقرر شد ‌بررسی نهایی در جلسه دوشنبه آینده انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه اگر نرخ تورم در طول سال تغییر یابد، نرخ گندم چگونه می‌شود؟ توضیح داد: قرار است در صورت‌جلسه، بندی آورده شود چنانچه تورم و افزایش هزینه‌های تولید تا بهمن ماه تغییر کند، دوباره جلسه برگزار شده و در قیمت‌ها تجدیدنظر شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: فعلا که هیچ قیمتی برای خرید تضمینی تصویب نشده است و این جلسه فقط مراحل کارشناسی مطرح بود و باید تصمیم‌گیری نهایی با حضور همه اعضا باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی،‌ رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، دو نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد ملی گندم و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان ناظر و بدون حق رای و به انتخاب مجلس شورای اسلامی هستند.(فارس)

قیمت گندم ۲۳ هزار تومان می‌شود؟

خبرهایی از قیمت پیشنهادی جدید خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به عدد ۲۳ هزار تومان برای هر کیلو شنیده می‌شود در حالی که نمایندگان دولت در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با عدد ۱۷ هزار تومان مخالفت کرده بودند.

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند بر اساس آنالیز قیمتی که از نرخ تمام شده کشت گندم بر اساس نرخ تورم، دلار و قیمت گندم خارجی خریداری شده در سال ۱۴۰۱ برآورد می‌شود این رقم برای سال زراعی جدید باید ۲۱ هزار تومان باشد.

سال گذشته بخشی از گندم مورد نیاز بازار از کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه، سنگاپور و… وارد شد. امسال هم در ۵ ماه نخست سال ۵۳۵ میلیون دلار گندم وارد کشور شد.

حال باید دید در نهایت تصمیم اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی که متشکل از بخش‌های خصوصی و دولتی است چه مبلغی را برای این کالای استراتژیک تعیین می‌کنند و آیا در قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ تجدیدنظر می‌شود و هر کیلو گندم به عدد ۱۷ هزار تومان می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha