کد خبر 162130
۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰

«حیات» بررسی کرد؛

دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی

دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی

براساس  پیش‌بینی سازمان خواربار جهانی ملل متحد، شرایط  اقتصادی پیش‌روی جهان در خصوص قیمت کالاهای اساسی چندان مناسب نبوده و پیش‌بینی می‌شود، روند افزایش قیمت‌ها در سال جاری ادامه یافته و رشد 13 درصدی نسبت به خود بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در سال 2023 هم همچنان ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند از آنجایی که عوامل رشددهنده قیمت‌ها پابرجاست، روند افزایشی قیمت‌ها هم ادامه می‌یابد.

براساس این گزارش، جنگ روسیه و اوکراین و همه‌گیری کرونا، تبعات زیادی را برای سیاست‌‌‌ها و ساختارهای واردات، صادرات و نوع تولید جهان به همراه داشت که به محدودیت عرضه کالاهای اساسی به بازارهای جهانی منجر شده و نقض سیاست‌‌‌های جهانی‌‌‌سازی و قوانین توسعه تجارت جهانی را در پی داشت.

در این میان با وجود هشدار صندوق بین‌المللی پول، سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد و بانک جهانی به کشورهای جهان برای عرضه بی‌‌‌قید و شرط کالای اساسی، بسیاری از کشورها تولیدات خود را ممنوع یا متوقف کرده‌‌‌اند، و این مساله فشار را بر کشورهای واردکننده بیشتر کرده است.

کشورها عوارض صادراتی را برای کالاهای اساسی از جمله گندم و خوراک دام افزایش داده‌‌‌اند. برخی از آنها صادرات کود شیمیایی را متوقف کرده‌‌‌اند و در برخی از کشورها ازجمله چین، ذخیره‌‌‌سازی چند برابری کالا شکل گرفته است و همه اینها موازنه کالا را در بازار چین و سایر کشورهای جهان به‌هم زده است.

بنا بر اعلام برخی رسانه ها نگرانی‌ها نسبت به چالش‌های پیش‌روی برداشت گندم در اوکراین، قیمت این ماده غذایی را به بالاترین سطح در دو ماه گذشته رسانده است. معامله‌گران بازار گندم هم هشدار دادند روند صادرات گندم اوکراین بیش از 30 درصد نسبت به دوره پیش از جنگ پایین آمده است.

 در ادامه با وجود اینکه شیوع بیماری کرونا، در بسیاری از کشورها فروکش کرده اما عوارض و اثرات آن در اختلال اقتصاد، اشتغال عرضه کالا در تمامی کشورها همچنان باقی است.از طرفی با توجه به هشدار بانک جهانی در خصوص تورم و ورشکستگی جهانی بانک‌ها در سال جدید، و نیز تحت تاثیر دو عامل جنگ روسیه و اوکراین و همه گیری کرونا، سیاستمداران در سراسر جهان برای تامین کالاهای اساسی داخلی خود، تلاش دارند با افزایش ذخایر، کم کردن صادرات و یا توقف آن، برای مقابله با روزهای سخت اقتصادی سال پیش‌رو درجهان کمترین زیان را متحمل شوند.

در پایان براساس  پیش‌بینی سازمان خواربار جهانی ملل متحد، شرایط  اقتصادی پیش‌روی جهان در خصوص قیمت کالاهای اساسی چندان مناسب نبوده و پیش بینی می شود، روند افزایش قیمت‌ها در سال جاری ادامه یافته و رشد 13 درصدی نسبت به خود بگیرد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها