کد خبر 206667
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

یک پزشک عمومی در گفتگو با «حیات»:

علائم و نشانه های گرمازدگی چیست؟/ گرمازدگی سبب آسیب به مغز و اندام های داخلی می شود

علائم و نشانه های گرمازدگی چیست؟/ گرمازدگی سبب آسیب به مغز و اندام های داخلی می شود

یک پزشکی عمومی با بیان اینکه گرمازدگی به علت نرسیدن آب کافی در بدن اتفاق می افتد، گفت: این بیماری می تواند سبب ایجاد آسیب جدی به مغز و سایر اندام های داخلی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چیزی به روز عرفه و عید سعید قربان نمانده و زائرانی که از سفر حج جا مانده اند تصمیم دارند در این روز خود را به شهرهای زیارتی نجف و کربلا برسانند.

از این رو دو هفته ایست که مقابل اغلب دفاتر کاروان های زیارتی مملو از زائرانی است که به علت نرخ های نجومی پرواز، قصد دارند تورهای زمینی را برای این ایام رزرو کنند.

هرچند تعداد بیشماری از زائران نیز با هدف صرفه جویی و به علت گشایش مرزهای زمینی تصمیم دارند تا با سفر به شهرهای مرزی کشور نظیر مهران خود را به شهرهای زیارتی عراق برسانند.

اما چیزی که بر هیچ کس پوشیده نیست گرمای هوای کشور عراق در فصل تابستان است. براساس اعلام هواشناسی، بیشنیه دمای هوای دو شهر نجف و کربلا در هفته جاری بین 42 تا 45 درجه است.

دمایی که قطعا برای زئران ایرانی که عادت به چنین دمای هوایی ندارند آزار دهنده است و احتمال گرمازدگی را به اوج خود می رساند.

مژده رضایی، پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات درباره گرما زدگی گفت: طبق تعریف پزشکی، به درجه حرارات بالای 40 درجه بدن، گرمازدگی می گویند. گرمازدگی به علت نرسیدن آب کافی در بدن اتفاق می افتد که نهایتا منجر به نقص در کنترل درجه حرارت بدن می شود.

وی با بیان اینکه گرمازدگی عمدتا کودکان و افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: این بیماری می تواند سبب ایجاد آسیب جدی به مغز و سایر اندام های داخلی شود.

این پزشک عمومی علائم شایع گرمازدگی را حالت تهوع و از دست دادن هوشیاری عنوان کرد، بیان کرد: غش کردن یا بی حالی اولین نشانه بروز این بیماری است.

رضایی با اشاره به سفرهای زیارتی پیش رو عنوان کرد: با توجه به گرمای هوای کشور عراق و پوشش زائران بانو، احتمال گرمازدگی زائران بسیار بالا است. از این رو اگر مشاهده کردید زائری شرایط مساعد جسمانی نداشته و علائم آن شبیه به گرمازدگی است در حالی که پوست او را با آب خنک خیس می کنید، با پارچه نم دار، هوای اطراف او را بچرخانید تا تهویه هوا ایجاد شود.

وی مطرح کرد: پس از این کار، با تهیه بسته های یخ، آن ها را در زیر بغل، کشاله ران، گردن و کمر فرد گرمازده که مناطقی غنی از رگ های خونی است قرار دهید تا به سرعت دمای بدن فرد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، زائران حتی المقدور از لباس های نخی، روشن، گشاد و سبک استفاده کنند و برای جلوگیری از تابش مستقیم گرما مصرف ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنند.

براساس طب سنتی برای جلوگیری و درمان گرمازدگی استفاده از خوراکی هایی که طبع خنک دارند به شدت توصیه می شود. از این رو زائران نوشیدن شربت گلاب، لیموترش، خاکشیر، تخم شربتی و آبدوغ خیار را فراموش نکنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha