کد خبر 203998
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

سخنگوی فراکسیون شاهد مجلس در گفتگو با «حیات»؛

مجلس و بنیاد شهید مسیر واردات خودرو جانبازان 50 درصد به بالا را هموار می‌کنند/ نارضایتی ایثارگران از عدم ارائه تسهیلات برای دریافت خودروهای داخلی

مجلس و بنیاد شهید مسیر واردات خودرو جانبازان 50 درصد به بالا را هموار می‌کنند/ نارضایتی ایثارگران از عدم ارائه تسهیلات برای دریافت خودروهای داخلی

مرحبا با بیان اینکه پیگیری و حل مشکلات ارائه خودرو به جانبازان و ایثارگران از دغدغه‌های فراکسیون شاهد و ایثارگان است، گفت: ارائه تسهیلات واردات خودرو با مشکلی اعم از در نظر نگرفتن معافیت مالی و گمرکی همراه بود، که با پیگیری‌های انجام شده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. همچنین ارائه خودرو داخلی به جامعه هدف بنیاد شهید در گرو دو نیاز اصلی است.

غلامرضا مرحبا سخنگوی فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: با توجه به بند (و) تبصره هفت لایحه بودجه 1402، وزارت صمت مکلف شد تا به جانبازان بالای 50 درصدی که در سنوات گذشته خودرو دریافت نکرده بودند، اجازه واردات خودرو متناسب با وضعیت جانبازی فرد را بدهد.اما واقعیت این است که هنوز ارائه این تسهیلات طبق قانون برای جانبازان میسر نشد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق قانون ایثارگران و جانبازانی که در سنوات گذشته از تسهیلات دریافت خودرو داخلی با معرفی بنیاد شهید، استفاده نکرده‌اند، می‌توانند طبق موافقت وزارت صمت از دو خودرو ساز داخلی ایران خودرو و سایپا، خودروهای ( شاهین دنده‌ای، تارا اتومات، دنا پلاس توربو اتومات، کوییک اتومات، پژو 207 اتومات) را خریداری نمایند. اما متاسفانه آنچه که گفته می‌شود، با عمل متفاوت است. از این رو با توجه به گستردگی جامعه هدف بنیاد شهید و متقاضیان دریافت این تسهیلات و تعداد محدود این خودروها هنوز این قانون اجرایی نشده و این موضوع سبب نارضایتی ایثارگران و بنیاد شهید شده است.

وی در ادامه افزود: تعداد محدود ارائه خودرو به جامعه هدف بنیاد شهید، سبب ایجاد شکاف مابین ایثارگران خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون شاهد مجلس با بیان اینکه ارائه خودرو داخلی به جامعه هدف با دو مشکل اساسی روبرو است، گفت: عرضه و تقاضا در کشور دچار یک شکاف عمیق است. اما وقتی به قانون مراجعه می‌کنیم، باید طبق آن عمل کنیم. لذا ارائه خودرو داخلی به ایثارگران یک قانون و مطالبه است، ولی هم سطح نبودن عرضه و تقاضا، خود دلیلی بر تاخیر در اجرای همین قانون است براین اساس تقاضا با عرضه یکسان نبوده و این سبب شد، خودروسازان تا حدودی این قانون را اجرا نکنند.

مرحبا در ادامه افزود: در حال حاضر همه مردم می‌توانند با ثبت نام از شرکت‌های خودروسازی، خودرو دریافت کنند، این قانون بدون تسهیلات پرداختی، منتی است بر سر جامعه هدف بنیاد شهید که در اجرا نیز مشکلات فراوانی داشته است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو خارجی برای جانبازان بالای 50 درصد با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود که با پیگیری‌های بنیاد شهید و موافقت وزارت صمت، مسیر در حال هموار شدن است و در حال حاضر فراکسیون شاهد و فراکسیون ایثارگران پیگیری معافیت مالیاتی و حق گمرکی را در لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار دارد تا بتواند با به نتیجه رساندن این اتفاق، بخشی از مشکلات جانبازان را حل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 1
    با واردات خودروی جانبازان بالای ۵۰ درصد تقریبا تمام مشکلات مالی این عزیزان برطرف خواهد شد و تا همیشه دعا گوی شما خواهند بود